C 2011

Hospitační videostudie: snímky výukových situací a jejích analýza

HAJDUŠKOVÁ, Lucie, Tomáš JANÍK, Jindřich LUKAVSKÝ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.

Basic information

Original name

Hospitační videostudie: snímky výukových situací a jejích analýza

Name in Czech

Hospitační videostudie: snímky výukových situací a jejích analýza

Name (in English)

Hospitation videostudy: videorecordings of instructional situations under analysis

Authors

HAJDUŠKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich LUKAVSKÝ (203 Czech Republic), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 116-142, 27 pp. Výzkumná zpráva, 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053618

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904966-6-8

Keywords (in Czech)

hospitace; kurikulární reforma; výzkum

Keywords in English

hospitation; curricular reform; research

Tags

Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:07, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola obsahuje rozbory vybraných výukových situací ze tří virtuálních hospitací v předmětech biologie, anglický jazyk a výtvarná výchova. Záměrně byly vybrány předměty z výrazněji odlišných vzdělávacích oblastí, aby bylo možné porovnávat společné a rozdílné složky jejich rozborů. Každá studie zahrnuje tři části: Anotaci – stručný celkový popis sledované výuky, Analýzu – rozbor výukové situace, Alteraci – návrh zlepšení spojený s diskusí. V úvodu kapitoly jsou uvedeny obecné charakteristiky jednotlivých složek hospitačního rozboru, které metodicky spojují všechny tři studie.

In English

The chapter contains analyses of selected teaching/learning situations from three virtual observations in biology, English and arts. Subjects from very different fields were chosen to allow us to compare the similarities and differences in their analyses. Each analysis consists of three parts: Abstract – a brief summary of the teaching/learning situation and its context; Analysis of the situation; Alteration – suggestions for improvement followed by its discussion. The beginning of the chapter summarises general characteristics of each of the components which connect all three analyses.