C 2011

Shrnutí poznatků z hospitačních videostudií

JANÍK, Tomáš, Jindřich LUKAVSKÝ and Jan SLAVÍK

Basic information

Original name

Shrnutí poznatků z hospitačních videostudií

Name in Czech

Shrnutí poznatků z hospitačních videostudií

Name (in English)

Summary of findings from hospitation videostudy

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich LUKAVSKÝ (203 Czech Republic) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 144-162, 19 pp. Výzkumná zpráva, 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053619

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904966-6-8

Keywords (in Czech)

hospitace; kurikulární reforma; video study; výzkum

Keywords in English

hospitation; curricular reform; video study; research

Tags

Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:06, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola shrnuje a zobecňuje zjištění uvedená v předcházející části. S oporou v hospitačních videostudiích rozebírá hlavní principy vytváření a strukturace učebního prostředí ve výuce s ohledem na vztah mezi obsahem a cíli výuky. Od učitele – reflektivního praktika se očekává, že bude schopen (1) navrhovat zlepšující alterace výuky, (2) zdůvodňovat jejich kvalitu průkaznými argumenty a (3) užívat takto nabytého poznání ke zvyšování kvality výuky. Pro podporu řešení těchto tří úkolů je zde vysvětlena tzv. hloubková struktura výuky a na příkladech z hospitačních videostudií jsou ilustrovány postupy, které učitelé ve výuce uplatňují.

In English

This chapter summarises and generalises findings from the previous part. Based on observational videostudies, the chapter analyses the main principles of creating and structuring a learning environment in instruction with regard to the relationship between the content and the aims of instruction. The teacher – reflective practitioner is expected to be able to (1) suggest alterations for improvement of instruction, (2) reason about their quality using valid evidence and (3) use the acquired knowledge to improve the quality of instruction. To support the teachers in dealing with these three tasks, the deep structure of instruction is explained and procedures that teachers use in their instruction are illustrated with examples from the observational videostudies.