PEŠKOVÁ, Karolína, Jana STEJSKALÍKOVÁ and Dušan KLAPKO. Evaluation analysis of the expository component in history and German language textbooks for lower secondary schools. In IARTEM 2011. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Evaluation analysis of the expository component in history and German language textbooks for lower secondary schools
Authors PEŠKOVÁ, Karolína, Jana STEJSKALÍKOVÁ and Dušan KLAPKO.
Edition IARTEM 2011, 2011.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Changed: 5/3/2012 13:36.
Abstract
This paper deals with a quantitative type of research focused on the process of evaluation of history and German language textbooks used in Czech lower secondary schools and grammar schools. The first research area is based on exploring text and visual components in selected textbooks. In the second research area the data analysis includes a modified method of the semantic analysis of texts in history textbooks. The main aim of the research is to support the application of exact evaluation approaches in the phase of production of the expository textbook component. The conducted research can be also conceived as a way how to measure the social, communicative and intercultural competence of textbook users in the context of affective aims of the curriculum.
Abstract (in Czech)
Příspěvek vychází z kvantitativního typu výzkumného šetření zaměřeného na problematiku procesu evaluace vybraných českých učebnic dějepisu a německého jazyka pro žáky ZŠ a víceletých gymnázií. První oblast výzkumu jsme pomocí metody obsahové analýzy zaměřili na zmapování textových a obrazových komponent ve vybraných učebnicích. Ve druhé oblasti výzkumu jsme analýzu dat rozšířili o modifikovanou metodu sémantické analýzy textu v učebnicích dějepisu. Hlavní cíl výzkumného šetření směřoval k podpoře aplikace exaktních evaluačních přístupů do fáze tvorby výkladové složky učebnic. Realizované výzkumné šetření můžeme také chápat jako způsob měření plánovaných sociálních, komunikačních a interkulturních kompetencí uživatelů učebnic v kontextu afektivních cílů kurikula.
Abstract (in English)
This paper deals with a quantitative type of research focused on the process of evaluation of history and German language textbooks used in Czech lower secondary schools and grammar schools. The first research area is based on exploring text and visual components in selected textbooks. In the second research area the data analysis includes a modified method of the semantic analysis of texts in history textbooks. The main aim of the research is to support the application of exact evaluation approaches in the phase of production of the expository textbook component. The conducted research can be also conceived as a way how to measure the social, communicative and intercultural competence of textbook users in the context of affective aims of the curriculum.
PrintDisplayed: 12/7/2024 14:47