D 2011

Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti

PROKOPOVÁ, Alice

Basic information

Original name

Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti

Name in Czech

Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti

Name (in English)

TEACHER PERSONALITY – SELECTED PSYCHODYNAMIC ASPECTS

Authors

PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hradec Králové, Sapere Aude 2011 - Evropské a české vzdělávání, p. 625-632, 8 pp. 2011

Publisher

MAGNANIMITAS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053658

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904877-2-7

Keywords (in Czech)

pomáhající profese; sebereflexe; osobnostní zralost; autoritářství; sociální zkušenost

Keywords in English

helping profession; self-reflexion; personality maturity; authoritarianism; social experience
Změněno: 1/2/2012 21:17, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá výzkumem osobnostního rozměru pedagogické profese. Uvádíme některé souvislosti specifických psychických úskalí tohoto povolání. Teoretický rámec tvoří psychodynamické pojetí osobnosti. Klíčovým momentem se v tomto kontextu jeví prohloubení sebereflexe, významným momentem je veškerá sociální zkušenost studentů učitelství, kterou získají během své pregraduální přípravy. Příspěvek uzavírají autentické reflexe studentů po absolvování sebezkušenostních skupin; jsou to momenty, které studenti považovali za subjektivně významné. Tyto reflexe jsou ilustrací konkrétních změn ve smyslu emoční korektivní zkušenosti.

In English

This is a contribution on research personality aspects of pedagogical profession. Some specific psychological risks of this profession are considered. Theoretical framework is based on psychodynamic conception of personality. The key aspects are a deep self-reflection and social experience of pedagogy students, gained during their pregradual preparation. Authentic students reflexions after self-experience group – the subjectively important moments - are included. These reflection illustrate specific changes within the corrective emotional experience.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century