Detailed Information on Publication Record
2011
Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti
PROKOPOVÁ, AliceBasic information
Original name
Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti
Name in Czech
Osobnost učitele – některé psychodynamické souvislosti
Name (in English)
TEACHER PERSONALITY – SELECTED PSYCHODYNAMIC ASPECTS
Authors
PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Hradec Králové, Sapere Aude 2011 - Evropské a české vzdělávání, p. 625-632, 8 pp. 2011
Publisher
MAGNANIMITAS
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00053658
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-904877-2-7
Keywords (in Czech)
pomáhající profese; sebereflexe; osobnostní zralost; autoritářství; sociální zkušenost
Keywords in English
helping profession; self-reflexion; personality maturity; authoritarianism; social experience
Změněno: 1/2/2012 21:17, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá výzkumem osobnostního rozměru pedagogické profese. Uvádíme některé souvislosti specifických psychických úskalí tohoto povolání. Teoretický rámec tvoří psychodynamické pojetí osobnosti. Klíčovým momentem se v tomto kontextu jeví prohloubení sebereflexe, významným momentem je veškerá sociální zkušenost studentů učitelství, kterou získají během své pregraduální přípravy. Příspěvek uzavírají autentické reflexe studentů po absolvování sebezkušenostních skupin; jsou to momenty, které studenti považovali za subjektivně významné. Tyto reflexe jsou ilustrací konkrétních změn ve smyslu emoční korektivní zkušenosti.
In English
This is a contribution on research personality aspects of pedagogical profession. Some specific psychological risks of this profession are considered. Theoretical framework is based on psychodynamic conception of personality. The key aspects are a deep self-reflection and social experience of pedagogy students, gained during their pregradual preparation. Authentic students reflexions after self-experience group – the subjectively important moments - are included. These reflection illustrate specific changes within the corrective emotional experience.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|