SLAVÍČEK, Lubomír. "Velká, na postavy bohatá malba". Slavnost u Rubense od Václava Brožíka. In Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno, 2011, s. 210-235. Dějiny a teorie umění. ISBN 978-80-87474-26-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Velká, na postavy bohatá malba". Slavnost u Rubense od Václava Brožíka
Název anglicky "Grosses Figurenreiches Gemälde". Un Fete chez Rubens by Václav Brožík
Autoři SLAVÍČEK, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou, od s. 210-235, 26 s. Dějiny a teorie umění, 2011.
Nakladatel Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00053661
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87474-26-6
Klíčová slova česky Václav Brožík; P. P. Rubens; Charles Sedelmeyer; Eugene Fromentin; malované dějiny; tableau vivant
Klíčová slova anglicky Václav Brožík; P. P. Rubens; Charles Sedelmeyer; Eugene Fromentin; painted art history; exhibition piece; tableau vivant
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 3. 4. 2012 17:38.
Anotace
Studie věnuje pozornost kritickému ohlasu, které vznik a vystavení obrazu Slavnost umělců u Rubense Václava Brožíka vyvolalo u českých a zahraničních výtvarných kritiků (Karel B. Mádl, Miroslav Tyrš, Adolf Rosenberg, Ludwig Pietsch). Analyzuje rovněž literární a vizuální prameny, které malíř využil při vzniku díla a pokouší se určit motivy (nostalgická připomínka slavných dob malířství i někdejšího privilegovaného sociálního postavení slavného umělce) a bezprostřední podněty (nizozemská slavnost v ateliéru vídeňského domu Hanse Makarta v prosinci 1879), které Brožíka vedly k výběru a zpracování tématu, patřícího do kategorie malovaných dějin umění. V této souvislosti věnuje pozornost vlivu názorů Eugena Fromentina, obsažených v jeho knize „Někdejší mistři“ z roku 1879. A v neposlední řadě se snaží se postihnout vazby Brožíkova obrazu k teatralitě, zejména k živým obrazům, specifické formě estetiky živých obrazů.
Anotace anglicky
The study examines the critical response that the representative picture Un Fete chez Rubens by Václav Brožík evoked from Czech and international art critics. It also analyses the literary and in particular the visual sources used by the painter when creating the work, and attempts to identify the probable motives and the immediate stimuli which led the artist to choose and elaborate this theme, belonging to the popular category of painted art history. In this context, the study also deals with connections with the views of Eugene Fromentin, contained in his book “The Masters of Past Time”, published in 1876. Last but not least, it attempts to draw attention to the obvious affinity that the concept of the painting has with the approaches used in staging contemporary theatre, and in particular with the aesthetics of “tableaux vivants” – specific art forms situated between theatre and the visual arts which were used in arts festivals at the time.
Návaznosti
MSM0021622426, záměrNázev: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
VytisknoutZobrazeno: 8. 9. 2024 04:46