D 2011

KNOWLEDGE, ATTITUDES AND AWARENESS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT PHENOMENON OF MENTAL ANOREXIA AND MENTAL BULIMIA

PROCHÁZKOVÁ, Lenka and Marta NĚMEČKOVÁ

Basic information

Original name

KNOWLEDGE, ATTITUDES AND AWARENESS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT PHENOMENON OF MENTAL ANOREXIA AND MENTAL BULIMIA

Name in Czech

Znalosti, postoje a informovanost středoškolských studentů o fenoménu mentální anorexie a mentální bulimie

Authors

PROCHÁZKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marta NĚMEČKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Initiatives for Educational Areas, p. 167-175, 9 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053688

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5524-7

Keywords (in Czech)

poruchy příjmu potravy; mentální anorexie; mentální bulimie; dotazník;

Keywords in English

food intake disorders; mental anorexia; mental bulimia; questionnaire;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/3/2013 14:17, PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D.

Abstract

V originále

Eating disorders is the summary designation of one of the most frequent and serious psychosomatic diseases of mainly young girls with serious consequences for physical, psychic and social quality of health. This paper describes the level of awareness of the secondary school students in Tábor concerning the issue of the eating disorders established through the anonymous questionnaire investigation extended by the structured interview. Objective of the research survey was inter alia to evaluate answers to the questions, whether or not the students are informed at schools about theeating disorders, whether or not are they satisfied with their appearance, whether or not do they have any experience of the slimming diets, etc. The research also accommodated establishment of knowledge, comparison of knowledge and attitudes by sex as well as mapping of the information needs of secondary school students in the field of continuing/further education.

In Czech

Poruchy příjmu potravy je souhrnné označení pro jedno z nejčastějších a nejzávažnějších psychosomatických onemocnění zejména mladých dívek s těžkými důsledky na fyzickou, psychickou i sociální kvalitu zdraví. Mentální anorexie a mentální bulimie, které tvoří nejzřetelnější vymezení poruch příjmu potravy, se projevují základními symptomy, které mají logický vývoj, biologický, sociální a osobní význam. Pro mentální anorexii je charakteristické záměrné snižování tělesné hmotnosti, kdežto mentální bulimie je porucha, kterou především charakterizují opakující se záchvaty přejídání, spojené s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti. Příspěvek popisuje úroveň informovanosti studentů středních škol v Táboře o problematice poruch příjmu potravy, jež byla zjišťována anonymním dotazníkovým šetřením doplněným o strukturované interview. Cílem výzkumného šetření bylo mimo jiné vyhodnotit odpovědi na otázky, jsou-li studenti ve školách informováni o poruchách příjmu potravy, zda jsou spokojeni se svým vzhledem, mají-li zkušenosti s dietou za účelem snížení tělesné váhy, atd. Součástí výzkumu bylo zjištění vědomostí, srovnání znalostí a postojů dle pohlaví studentů, ale také zmapování informačních potřeb studentů a středních škol v oblasti dalšího vzdělávání.