Detailed Information on Publication Record
2011
Rozdíly v možnostech ovlivňování zdravého vývoje žáků třídními učiteli na základní a střední škole
STŘELEC, Stanislav and Jana KRÁTKÁBasic information
Original name
Rozdíly v možnostech ovlivňování zdravého vývoje žáků třídními učiteli na základní a střední škole
Name in Czech
Rozdíly v možnostech ovlivňování zdravého vývoje žáků třídními učiteli na základní a střední škole
Name (in English)
Differences in the intervention possibilities of health pupils development by means of class teacher at elementary and middle school
Authors
STŘELEC, Stanislav and Jana KRÁTKÁ
Edition
7. konference s mezinárodní účastí Škola a zdraví, 2011
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5532-2
Keywords (in Czech)
třídní učitel; žák; podpora zdraví; základní škola; střední škola; výchovné činnosti; specifické podmínky
Keywords in English
class teacher, pupil, health support, elementary school, middle school, educational activities, specific conditions
Změněno: 2/11/2011 11:52, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
V originále
Příspěvek posuzuje poznatky z výzkumných sond k jednomu z dílčích témat, které je součástí výzkumného záměru PdF MU Brno MSM002162421 Škola a zdraví pro 21. století. Studie navazuje na výzkumná zjištění publikovaná v období 2007 – 2009. V příspěvku jsou srovnávány podmínky ovlivňující práci třídních učitelů na obou stupních školního vzdělávání v České republice a názory respondentů – třídních učitelů na možnosti podpory zdraví žáků, které jim jejich funkce poskytuje. Příspěvek obsahuje konkrétní údaje, které nás opravňují ke konstatování, že činnosti třídního učitele mají na každém stupni školního vzdělávání nejen své opodstatnění, ale také zvláštnosti vyplývající z pedagogicko-psychologických charakteristik žáka určitého věku a úrovně jeho individuální psychické, fyzické a sociální zralosti. Výsledky výzkumných sond podporují tezi, že postavení (funkce) třídního učitele nebude v rámci proměn českého školství ztrácet na významu, ale naopak, význam tohoto výchovného činitele bude posilován spolu s realizací kvalitativních změn v činnostech škol.
In English
This paper sums up the research knowledge, concerning partial theme of the research project of Faculty of Education, Masaryk University in Brno School and Health for the 21 Century. This study is a continuation of publications within the years 2007-2009. In this article are compared conditions for work of class teachers and their possibilities for the pupils health subventions at elementary schools in the Czech Republic and opinions of the respondents – class teachers. The article presents concrete indications, which let us make a statement, that class teachers activities have theirs foundations at any school education degree and specialties, which result from educational and psychological qualities of pupil at the certain age and level of his individual psychic, physic and social maturity. The research results support the thesis, that status of class teacher in the changes of Czech educational system will not loose its importance, but on the contrary, the importance of this educational agent will be strengthened together with realization of qualitative changes in the school activities.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|