a 2011

Rozdíly v možnostech ovlivňování zdravého vývoje žáků třídními učiteli na základní a střední škole

STŘELEC, Stanislav and Jana KRÁTKÁ

Basic information

Original name

Rozdíly v možnostech ovlivňování zdravého vývoje žáků třídními učiteli na základní a střední škole

Name in Czech

Rozdíly v možnostech ovlivňování zdravého vývoje žáků třídními učiteli na základní a střední škole

Name (in English)

Differences in the intervention possibilities of health pupils development by means of class teacher at elementary and middle school

Authors

STŘELEC, Stanislav and Jana KRÁTKÁ

Edition

7. konference s mezinárodní účastí Škola a zdraví, 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5532-2

Keywords (in Czech)

třídní učitel; žák; podpora zdraví; základní škola; střední škola; výchovné činnosti; specifické podmínky

Keywords in English

class teacher, pupil, health support, elementary school, middle school, educational activities, specific conditions
Změněno: 2/11/2011 11:52, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek posuzuje poznatky z výzkumných sond k jednomu z dílčích témat, které je součástí výzkumného záměru PdF MU Brno MSM002162421 Škola a zdraví pro 21. století. Studie navazuje na výzkumná zjištění publikovaná v období 2007 – 2009. V příspěvku jsou srovnávány podmínky ovlivňující práci třídních učitelů na obou stupních školního vzdělávání v České republice a názory respondentů – třídních učitelů na možnosti podpory zdraví žáků, které jim jejich funkce poskytuje. Příspěvek obsahuje konkrétní údaje, které nás opravňují ke konstatování, že činnosti třídního učitele mají na každém stupni školního vzdělávání nejen své opodstatnění, ale také zvláštnosti vyplývající z pedagogicko-psychologických charakteristik žáka určitého věku a úrovně jeho individuální psychické, fyzické a sociální zralosti. Výsledky výzkumných sond podporují tezi, že postavení (funkce) třídního učitele nebude v rámci proměn českého školství ztrácet na významu, ale naopak, význam tohoto výchovného činitele bude posilován spolu s realizací kvalitativních změn v činnostech škol.

In English

This paper sums up the research knowledge, concerning partial theme of the research project of Faculty of Education, Masaryk University in Brno School and Health for the 21 Century. This study is a continuation of publications within the years 2007-2009. In this article are compared conditions for work of class teachers and their possibilities for the pupils health subventions at elementary schools in the Czech Republic and opinions of the respondents – class teachers. The article presents concrete indications, which let us make a statement, that class teachers activities have theirs foundations at any school education degree and specialties, which result from educational and psychological qualities of pupil at the certain age and level of his individual psychic, physic and social maturity. The research results support the thesis, that status of class teacher in the changes of Czech educational system will not loose its importance, but on the contrary, the importance of this educational agent will be strengthened together with realization of qualitative changes in the school activities.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century