BLAHUTKOVÁ, Marie and Evžen ŘEHULKA. Stress in the Teaching Profession and its Elimination Through Movement. In Krejčí, M., Švejda, G., Schuster, J., Šerý, M., Kursová, V. Health Education and Quality of Life III. první. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011, p. 48-52. ISBN 978-80-7394-303-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stress in the Teaching Profession and its Elimination Through Movement
Name in Czech Stres u učitelských profesí a jeho odbourávání prostřednictvím pohybu
Authors BLAHUTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Evžen ŘEHULKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition první. České Budějovice, Health Education and Quality of Life III, p. 48-52, 5 pp. 2011.
Publisher Jihočeská univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/11:00053771
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-7394-303-5
Keywords (in Czech) škola zdraví pohybové aktivity stres kvalita života
Keywords in English school health physical activities stress quality of life
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Changed: 13/4/2012 11:04.
Abstract
Teachers have proved a high level of risk in this research. As an outcome of the proposed and applied methods we have learnt it is necessary to respect the offered help by means of selected physical activities according to the specialisation of every single person, i.e. with individual approach.. In adults we have proved the positive effect of all mentioned variants, whereas in children only psychomotricity and kinesiontherapy showed positive impact.
Abstract (in Czech)
Ve výzkumném záměru Pedagogické fakulty MU Škola a zdraví 21. jsme v rámci našeho dílčího úkolu řešili problematiku stresu ve škole. Z původních předpokladů, že stres se ve vysoké míře objevuje u dětí jak mladšího, tak i staršího školního věku jsme po provedeném výzkumném šetření museli zcela přehodnotit naši práci, protože se nepotvrdily. Míra stresu u žáků základních škol je na nízké úrovni (Blahutková, Řehulka, 2010), zato u řady učitelů jsme při výzkumném šetření objevili vysokou míru stresu i vyhoření. Jako forma prevence se nám osvědčuje pohybová aktivita.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 2/9/2024 08:17