JANÍK, Zdeněk. Enhancing Intercultural Awareness of Teachers of English. In Ada Böhmerová. Identity in Intercultural Communication: Slovak Studies in English III. Bratislava: Department of British and American Studies, Faculty of Arts, Comenius University. s. 202-212. ISBN 978-80-8106-047-2. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Enhancing Intercultural Awareness of Teachers of English
Název česky Prohlubování interkulturního uvědomění učitelů angličtiny
Autoři JANÍK, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bratislava, Identity in Intercultural Communication: Slovak Studies in English III, od s. 202-212, 11 s. 2011.
Nakladatel Department of British and American Studies, Faculty of Arts, Comenius University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00053791
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-8106-047-2
Klíčová slova česky etnikum; interkulturní uvědomění; kulturní různorodost; lingvistická různorodost; národní identita
Klíčová slova anglicky cultural diversity; ethnicity; intercultural awareness; linguistic diversity; national identity
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D., učo 17249. Změněno: 28. 2. 2012 15:41.
Anotace
This journal article presents the main objectives of the course of Cultural Studies for Teachers of English. The objectives are outputs of a research into study of culture in relation to English teaching. The course emphasizes cultural and linguistic diversity and underlines as erroneous the idea of uniformity of English language and cultural homogeneity of its users. Apart from the issues and questions who is the native speaker in todays global and multicultural world and how an Afroamerican dialect differs from the standard form of American English, students learn to analyse the influence of national, ethnic, and cultural identity on styles of communication and learning strategies. The aim is to enhance students intercultural awareness and improve their cultural-communicative competence in use of English in intercultural settings.
Anotace česky
Článek prezentuje cíle výuky v předmětu Kulturních studií pro učitele angličtiny. Tyto cile vznikly v ramci vyzkumu vztahu mezi kulturnimi studiemi a vyukou anglickeho jazyka. Předmět přináší budoucím angličtinářům poznatky o kulturní a lingvistické různorodosti anglicky mluvících zemích a upozorňuje na chybnou představu o uniformitě anglického jazyka a kulturní homogenitě jeho uživatelů. Vedle otázek a problémů, kdo je rodilým mluvčím v dnešním multikulturním a globálním světě a jak se afromaerický dialekt liší od standardní americké angličtiny, studenti například analyzují, jak národní, etnické a kulturní identity ovlivňují styly komunikace a strategie učení. Cílem je prohlubovat interkulturní uvědomění studentů a posilovat jejich kulturně jazykové dovednosti pro užívání angličtiny v interkulturním prostředí.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 01:10