JANÍK, Zdeněk. Enhancing Intercultural Awareness of Teachers of English. In Ada Böhmerová. Identity in Intercultural Communication: Slovak Studies in English III. Bratislava: Department of British and American Studies, Faculty of Arts, Comenius University. p. 202-212. ISBN 978-80-8106-047-2. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Enhancing Intercultural Awareness of Teachers of English
Name in Czech Prohlubování interkulturního uvědomění učitelů angličtiny
Authors JANÍK, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Identity in Intercultural Communication: Slovak Studies in English III, p. 202-212, 11 pp. 2011.
Publisher Department of British and American Studies, Faculty of Arts, Comenius University
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053791
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-8106-047-2
Keywords (in Czech) etnikum; interkulturní uvědomění; kulturní různorodost; lingvistická různorodost; národní identita
Keywords in English cultural diversity; ethnicity; intercultural awareness; linguistic diversity; national identity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D., učo 17249. Changed: 28/2/2012 15:41.
Abstract
This journal article presents the main objectives of the course of Cultural Studies for Teachers of English. The objectives are outputs of a research into study of culture in relation to English teaching. The course emphasizes cultural and linguistic diversity and underlines as erroneous the idea of uniformity of English language and cultural homogeneity of its users. Apart from the issues and questions who is the native speaker in todays global and multicultural world and how an Afroamerican dialect differs from the standard form of American English, students learn to analyse the influence of national, ethnic, and cultural identity on styles of communication and learning strategies. The aim is to enhance students intercultural awareness and improve their cultural-communicative competence in use of English in intercultural settings.
Abstract (in Czech)
Článek prezentuje cíle výuky v předmětu Kulturních studií pro učitele angličtiny. Tyto cile vznikly v ramci vyzkumu vztahu mezi kulturnimi studiemi a vyukou anglickeho jazyka. Předmět přináší budoucím angličtinářům poznatky o kulturní a lingvistické různorodosti anglicky mluvících zemích a upozorňuje na chybnou představu o uniformitě anglického jazyka a kulturní homogenitě jeho uživatelů. Vedle otázek a problémů, kdo je rodilým mluvčím v dnešním multikulturním a globálním světě a jak se afromaerický dialekt liší od standardní americké angličtiny, studenti například analyzují, jak národní, etnické a kulturní identity ovlivňují styly komunikace a strategie učení. Cílem je prohlubovat interkulturní uvědomění studentů a posilovat jejich kulturně jazykové dovednosti pro užívání angličtiny v interkulturním prostředí.
PrintDisplayed: 28/3/2024 11:47