NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe? (The communicative approach to the teaching of foreign languages: a matter of curricular documents or teaching practice?). In Škola - statický element v sociálnej dynamike. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?
Name in Czech Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?
Name (in English) The communicative approach to the teaching of foreign languages: a matter of curricular documents or teaching practice?
Authors NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR.
Edition Škola - statický element v sociálnej dynamike, 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) komunikační přístup; mateřský jazyk; cílový jazyk; vyučování; učení; 1. stupeň ZŠ; 2. stupeň ZŠ
Keywords in English the communicative approach; mother tongue; target language; teaching; learning; English as a second language; primary school; lower-secondary school
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 6/1/2012 12:26.
Abstract
V současné době je paradigmatem, které jednoznačně dominuje politickým diskusím o výuce cizích jazyků, paradigma komunikační, a to nejen na úrovni českých kurikulárních dokumentů, ale i evropských doporučení. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl prozkoumat míru komunikativnosti diskurzu ve výuce anglickému jazyku na prvním i druhém stupni základních škol v České republice. Využita byla data pořízená v rámci CPV videostudie, v rámci kterého je v letech 2006 – 2011 s oporou o videozáznamy reálné výuky prováděn výzkum realizovaného kurikula. Klíčovým vztahem, na nějž se analýzy zaměřily, je vztah mateřského a cílového jazyka ve výuce angličtiny. Výsledky ukazují, že navzdory proklamacím v politických dokumentech se komunikační přístup do reálné praxe na základních školách příliš nepromítá.
Abstract (in English)
The paradigm that is prominent in political discussions about teaching languages in the Czech Republic today, is the communicative paradigm. It is apparent in Czech curricular documents as well as in European ‘recommendations’. The aim of the presented research project was to investigate the ‘communicativeness’ of the discourse of teaching English on primary and lower-secondary level in the Czech Republic. We worked with data collected in 2006 and 2011 within the CPV Videos Study of English as a second language project. Video data of every-day teaching allow us to analyse the realised form of curriculum. The focus of the presented analysis is the relationship between mother and target language in foreign language teaching, which we see as one of the key indicators of the ‘communicativeness’ of instruction. The results indicate that contrary to proclamations stated in political documents the communicative approach is not prominent in the praxis at basic schools.
Links
GAP407/11/0234, research and development projectName: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 24/7/2024 00:50