k 2011

ICT v českých základních školách – ohlédnutí za vývojem v poslední dekádě

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Hana ZUKALOVÁ

Basic information

Original name

ICT v českých základních školách – ohlédnutí za vývojem v poslední dekádě

Name (in English)

ICT in Czech basic schools - a history of the last decade

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana ZUKALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Škola - statický element v sociálnej dynamike, 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050134

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

ICT; Česká republika; Slovensko; školy; učitelé; výuka; výzkum

Keywords in English

ICT; Czech republic; Slovakia; schools; teachers; teaching; research

Tags

Tags

International impact
Změněno: 28/3/2012 10:59, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Pro začleňování ICT do vzdělávání v České republice byl velmi významný rok 2001, kdy byla zahájena Státní informační politika ve vzdělávání, která nastartovala masovou informatizaci českých škol. Deset let je v oblasti začleňování ICT do vzdělávání poměrně dlouhá doba a je namístě se ptát, jaká je vlastně v současné době situace v základních školách ve vybavení a využívání ICT. Příspěvek se zaměří na to, co říkají kvantitativní data o ICT v základních školách v ČR. Výsledky totiž naznačují, že díky Státní informační politice ve vzdělávání se podařilo vybavit školy prostředky ICT. Dále se ukazuje, že sice byla velká část učitelů proškolena v práci s ICT, ale jen poměrně malá část jich byla vzdělávána v didaktickém využití moderních technologií. Proto je zajímavé sledovat, zda a jak učitelé využívají ICT přímo ve výuce. Česká strategie je rovněž srovnávána se slovenskou strategií.

In English

The year 2001 was a landmark in ICT integration into education in the Czech Republic due to the launching of the State Policy for Information in Education with its two principal strategic focuses. The paper focuses on the situation in ICT availability in Czech basic schools (availability of ICT infrastructure, up-to-dateness of PCs etc.), on Czech teachers’ ICT skills and their didactic skills concerning ICT use. Another, rather specific question concerns PC rooms and their role in ICT use in education.

Links

GA406/06/1022, research and development project
Name: Informační a komunikační technologie v každodenní práci učitele
Investor: Czech Science Foundation, Information and communication Technologies in Teachers Daily Work
GD406/09/H040, research and development project
Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning

Files attached

prezentace_Jasna_9.10..ppt
Request the author's version of the file