Detailed Information on Publication Record
2011
ICT v českých základních školách – ohlédnutí za vývojem v poslední dekádě
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Hana ZUKALOVÁBasic information
Original name
ICT v českých základních školách – ohlédnutí za vývojem v poslední dekádě
Name (in English)
ICT in Czech basic schools - a history of the last decade
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana ZUKALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Škola - statický element v sociálnej dynamike, 2011
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00050134
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
ICT; Česká republika; Slovensko; školy; učitelé; výuka; výzkum
Keywords in English
ICT; Czech republic; Slovakia; schools; teachers; teaching; research
Tags
Tags
International impact
Změněno: 28/3/2012 10:59, Mgr. Petra Georgala
V originále
Pro začleňování ICT do vzdělávání v České republice byl velmi významný rok 2001, kdy byla zahájena Státní informační politika ve vzdělávání, která nastartovala masovou informatizaci českých škol. Deset let je v oblasti začleňování ICT do vzdělávání poměrně dlouhá doba a je namístě se ptát, jaká je vlastně v současné době situace v základních školách ve vybavení a využívání ICT. Příspěvek se zaměří na to, co říkají kvantitativní data o ICT v základních školách v ČR. Výsledky totiž naznačují, že díky Státní informační politice ve vzdělávání se podařilo vybavit školy prostředky ICT. Dále se ukazuje, že sice byla velká část učitelů proškolena v práci s ICT, ale jen poměrně malá část jich byla vzdělávána v didaktickém využití moderních technologií. Proto je zajímavé sledovat, zda a jak učitelé využívají ICT přímo ve výuce. Česká strategie je rovněž srovnávána se slovenskou strategií.
In English
The year 2001 was a landmark in ICT integration into education in the Czech Republic due to the launching of the State Policy for Information in Education with its two principal strategic focuses. The paper focuses on the situation in ICT availability in Czech basic schools (availability of ICT infrastructure, up-to-dateness of PCs etc.), on Czech teachers’ ICT skills and their didactic skills concerning ICT use. Another, rather specific question concerns PC rooms and their role in ICT use in education.
Links
GA406/06/1022, research and development project |
| ||
GD406/09/H040, research and development project |
|