J 2011

Reprezentace religiozity v českých televizích

MOTAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Reprezentace religiozity v českých televizích

Název anglicky

The Representation of Religiosity in The Czech Television Broadcasting

Autoři

MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sacra, Brno, Občanské sdružení Sacra, 2011, 1214-5351

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00059118

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

alternativní religiozita, křesťanství, média, televize, Česká televize, TV Noe, TV Barrandov, Prima TV

Klíčová slova anglicky

alternative religiosity; christianity; media; television; Czech television

Štítky

Změněno: 13. 4. 2013 17:36, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Studie analyzuje čtyři cyklické nábožensky zaměřené pořady v českých televizích. Výsledky této analýzy interpretuje jako dvojí formu reprezentace religiozity ve vysílání: v případě veřejnoprávní České televize a komunitní TV Noe jde o explicitně náboženské pořady, v případě ostatních privátních stanic o pořady náboženské implicitně. Soukromé stanice s výjimkou TV Noe chápou náboženské pořady jako zábavní a zaměřují se v nich na profit na základě poskytování služeb, Česká televize chápe svoji funkci převážně jako vzdělávací a podává výklad, TV Noe má funkci evangelizační. Článek popisuje konkrétní formy religiozity ve sledovaných pořadech, a to v „tradičním“ chápání pojmu náboženství u TV Noe a České televize a ve formě alternativní religiozity u komerčních televizí. Analýza se nejen snaží výsledky interpretovat, ale nalézt i odpověď, proč tomu tak je.

Anglicky

The article aims to analyse four periodic religious programmes in the Czech television broadcasting. Results of the analyses are interpreted as the dichotomy in forms of religiosity representation in the broadcasting: in the case of the public service institution (Czech television) and the community oriented television (TV Noe) the religiosity is represented explicitly, in the commercial media implicitly. The profit-oriented broadcasters understand religious programmes as entertaining shows, Czech television aims to educate and provides explanation, TV Noe is evangelistic. The article describes particular forms of religiosity in the broadcasting, focusing on a „traditional“ interpretation of religion in the case of the Czech television and TV Noe and an alternative religiosity presented in the shows of the profit-oriented broadcasters. The goal of the article is to provide interpretation of the causes of this dichotomy.