MOTAL, Jan. Reprezentace religiozity v českých televizích. Sacra. Brno: Občanské sdružení Sacra, Neuveden, č. 2, s. 32-53. ISSN 1214-5351. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Reprezentace religiozity v českých televizích
Název anglicky The Representation of Religiosity in The Czech Television Broadcasting
Autoři MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sacra, Brno, Občanské sdružení Sacra, 2011, 1214-5351.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00059118
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky alternativní religiozita, křesťanství, média, televize, Česká televize, TV Noe, TV Barrandov, Prima TV
Klíčová slova anglicky alternative religiosity; christianity; media; television; Czech television
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 13. 4. 2013 17:36.
Anotace
Studie analyzuje čtyři cyklické nábožensky zaměřené pořady v českých televizích. Výsledky této analýzy interpretuje jako dvojí formu reprezentace religiozity ve vysílání: v případě veřejnoprávní České televize a komunitní TV Noe jde o explicitně náboženské pořady, v případě ostatních privátních stanic o pořady náboženské implicitně. Soukromé stanice s výjimkou TV Noe chápou náboženské pořady jako zábavní a zaměřují se v nich na profit na základě poskytování služeb, Česká televize chápe svoji funkci převážně jako vzdělávací a podává výklad, TV Noe má funkci evangelizační. Článek popisuje konkrétní formy religiozity ve sledovaných pořadech, a to v „tradičním“ chápání pojmu náboženství u TV Noe a České televize a ve formě alternativní religiozity u komerčních televizí. Analýza se nejen snaží výsledky interpretovat, ale nalézt i odpověď, proč tomu tak je.
Anotace anglicky
The article aims to analyse four periodic religious programmes in the Czech television broadcasting. Results of the analyses are interpreted as the dichotomy in forms of religiosity representation in the broadcasting: in the case of the public service institution (Czech television) and the community oriented television (TV Noe) the religiosity is represented explicitly, in the commercial media implicitly. The profit-oriented broadcasters understand religious programmes as entertaining shows, Czech television aims to educate and provides explanation, TV Noe is evangelistic. The article describes particular forms of religiosity in the broadcasting, focusing on a „traditional“ interpretation of religion in the case of the Czech television and TV Noe and an alternative religiosity presented in the shows of the profit-oriented broadcasters. The goal of the article is to provide interpretation of the causes of this dichotomy.
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 21:31