Detailed Information on Publication Record
2011
Reprezentace religiozity v českých televizích
MOTAL, JanBasic information
Original name
Reprezentace religiozity v českých televizích
Name (in English)
The Representation of Religiosity in The Czech Television Broadcasting
Authors
MOTAL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sacra, Brno, Občanské sdružení Sacra, 2011, 1214-5351
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00059118
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
alternativní religiozita, křesťanství, média, televize, Česká televize, TV Noe, TV Barrandov, Prima TV
Keywords in English
alternative religiosity; christianity; media; television; Czech television
Tags
Změněno: 13/4/2013 17:36, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Studie analyzuje čtyři cyklické nábožensky zaměřené pořady v českých televizích. Výsledky této analýzy interpretuje jako dvojí formu reprezentace religiozity ve vysílání: v případě veřejnoprávní České televize a komunitní TV Noe jde o explicitně náboženské pořady, v případě ostatních privátních stanic o pořady náboženské implicitně. Soukromé stanice s výjimkou TV Noe chápou náboženské pořady jako zábavní a zaměřují se v nich na profit na základě poskytování služeb, Česká televize chápe svoji funkci převážně jako vzdělávací a podává výklad, TV Noe má funkci evangelizační. Článek popisuje konkrétní formy religiozity ve sledovaných pořadech, a to v „tradičním“ chápání pojmu náboženství u TV Noe a České televize a ve formě alternativní religiozity u komerčních televizí. Analýza se nejen snaží výsledky interpretovat, ale nalézt i odpověď, proč tomu tak je.
In English
The article aims to analyse four periodic religious programmes in the Czech television broadcasting. Results of the analyses are interpreted as the dichotomy in forms of religiosity representation in the broadcasting: in the case of the public service institution (Czech television) and the community oriented television (TV Noe) the religiosity is represented explicitly, in the commercial media implicitly. The profit-oriented broadcasters understand religious programmes as entertaining shows, Czech television aims to educate and provides explanation, TV Noe is evangelistic. The article describes particular forms of religiosity in the broadcasting, focusing on a „traditional“ interpretation of religion in the case of the Czech television and TV Noe and an alternative religiosity presented in the shows of the profit-oriented broadcasters. The goal of the article is to provide interpretation of the causes of this dichotomy.