SUQUET, Petra. OSVOJOVÁNÍ GRAMATIKY CIZÍCH JAZYKŮ A VÝBĚR GRAMATICKÝCH JEVŮ (FOREIGN LANGUAGE GRAMMAR ACQUISITION AND SELECTION OF GRAMMAR). In Magnanimitas. Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů QUAERE 2011. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011, p. 624-633. ISBN 978-80-904877-3-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name OSVOJOVÁNÍ GRAMATIKY CIZÍCH JAZYKŮ A VÝBĚR GRAMATICKÝCH JEVŮ
Name (in English) FOREIGN LANGUAGE GRAMMAR ACQUISITION AND SELECTION OF GRAMMAR
Authors SUQUET, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hradec Králové, Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů QUAERE 2011, p. 624-633, 10 pp. 2011.
Publisher Magnanimitas
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053962
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-904877-3-4
Keywords (in Czech) cizí jazyk; gramatický obsah učebnic; výuka francouzštiny; senzitivní fáze osvojování; úroveň A1 Společného evropského referenčního rámce; profily referenčních úrovní
Keywords in English foreign language; grammar content of textbooks; French as a foreign language; sensitive acquisition stages; Level A1 of the Common European Framework of Reference for Languages; reference level descriptions
Changed by Changed by: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D., učo 11336. Changed: 6/1/2013 18:57.
Abstract
Cílem textu je představit výzkumy v oblasti osvojování gramatiky cizích jazyků, zejména francouzštiny jako cizího jazyka, uskutečněné v posledních desetiletích, na které navazuje náš výzkum. Nejprve popisujeme některé z výzkumů osvojování cizích jazyků, které vedly k vymezení tzv. senzitivních fází vývoje morfosyntaktických struktur souvisejících se zákonitostí postupného osvojování gramatických jevů. Poté se zaměřujeme na podobné výzkumy uskutečněné v oblasti osvojování francouzštiny jako cizího jazyka, které ovlivnily profily referenčních úrovní pro francouzštinu. Ty lze uplatnit při analýzách jazykového obsahu učebnic a my je využíváme jako výzkumný nástroj.
Abstract (in English)
In this text we introduce researches on learning the grammar of foreign languages, especially French as a foreign language, over the last decades connected with our researche. First, we describe some of the language acquisition researches that led to the designation called sensitive stages of development of morphosyntactic structures associated with patterns of gradual acquisition of grammar. Then we focus on similar researches carried out in the field of learning French as a foreign language which influenced the reference level descriptions for the French. These can be applied to the analysis of language textbooks content and we use them as a researche tool.
PrintDisplayed: 12/6/2024 11:35