TOMEŠ, Zdeněk. Competition Limits in Railway Transport. Ekonomický časopis/Journal of Economics. Bratislava: Ekonomický a Prognostický ústav SAV, 2011, roč. 59/2011, č. 2, s. 194-203. ISSN 0013-3035.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Competition Limits in Railway Transport
Název česky Limity konkurence v železniční dopravě
Autoři TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Ekonomický časopis/Journal of Economics, Bratislava, Ekonomický a Prognostický ústav SAV, 2011, 0013-3035.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.274
Kód RIV RIV/00216224:14560/11:00053998
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS 000290056100006
Klíčová slova česky železnice; konkurence; hospodářská soutěž
Klíčová slova anglicky railway; competition; competition policy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 19. 3. 2020 23:17.
Anotace
The aim of the paper is to assess advantages and disadvantages of the policy of railway separation (unbundling) of infrastructure and services. The policy of vertical unbundling is an attempt to introduce competition into the provision of railway services. The vertical unbundling strategy in railways has been strongly advocated by the European Commission as a possibility to increase competition and efficiency in this sector. The strategy has been applied since the beginning of 1990’s in many European countries with varied energy, depth and timing. An evaluation of vertical unbundling strategy reveals both positive and negative aspects. On the positive side there are clear indications that introduction of reforms has improved efficiency. But it is evident that power of competition has significant limits in railways due to numerous specifics of this unique industry. If the unbundling policy has more advantages than disadvantages is subject to debate but there are strong indications that there are also other possible ways of combating inefficiencies in the railway sector.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 11:49