c 2011

Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte

SYSLOVÁ, Zora, Lenka BĚHOUNKOVÁ and Egle HAVRDOVÁ

Basic information

Original name

Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte

Name (in English)

The Importance of Punctual Intervention in the Early Development of the Child

Authors

SYSLOVÁ, Zora, Lenka BĚHOUNKOVÁ and Egle HAVRDOVÁ

Edition

1. vyd. Praha, 147 pp. 2011

Publisher

Centrum pro veřejnou politiku

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-260-0641-1

Keywords (in Czech)

včasná péče; mateřská škola; spolupráce s rodinou.

Keywords in English

early intervention; kindergarten; cooperation with the family.
Změněno: 21/3/2012 13:53, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace se pokouší popsat hlavní zásady včasné péče a důležité aspekty, které by mohly přispět k její vyšší účinnosti. První část publikace se zabývá problematikou realizace včasné péče v České republice. Dále se věnuje významu včasné intervence v raném vývoji dítěte, na kterou kladou důraz četné výzkumy v zahraničí. Prezentuje příklady úspěšných programů, které popisují inkluzivní aktivity pro předškolní děti, stejně jako rady, jak podpořit socioemoční vývoj v raném věku v souladu s dlouhodobými zkušenostmi amerického programu. Zabývá se také kompetencemi učitele mateřské školy nutnými pro úspěšnou včasnou intervenci.

In English

The publication tries to describe the main principles of timely nurture and important aspects, which could contribute to its higher effectiveness. The first part deals with the problem of realization of the timely nurture in the Czech Republic. Further it deals with the relevance of the timely intervention in the early development of child, which is stressed by the numerous researches in foreign countries. It presents examples of the successful programs which describe inclusion activities for the pre-primary children and the suggestions how to support the socio-emotional development in early age in concord with long-term experiences of the American program. It deals also with the competences of the kindergarten's teacher which are necessary for successful intervention.