NOVOTNÝ, Petr and Bohumíra LAZAROVÁ. Škola jako učící se profesní komunita (School as professional learning community). In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Škola jako učící se profesní komunita
Name (in English) School as professional learning community
Authors NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050158
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5553-7
Keywords (in Czech) škola;komunita;organizace;učení;profesionální
Keywords in English school;community;organization;learning;professional
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 24/11/2011 12:05.
Abstract
V příspěvku představujeme dílčí výsledky další fáze řešení výzkumného projektu Procesy organizačního učení ve škole a jejich vedení (GA ČR, 2010–1012). Cílem projektu je přispět k poznání teorie a praxe vedení procesů organizačního učení ve škole. Příspěvek přestavuje jednu z méně rozšířených, přesto empiricky i teoreticky relativně silných alternativních interpretací organizačního učení: interpretaci školy jako učící se profesní komunity. Koncept školy jako učící se profesní komunity se orientuje na sdílení a tvorbu znalostí v každodenním životě školy. Je zakotven v představě o budování profesionality sboru kolektivní reflexí praxe, otevřenou diskusí idejí a výzev, sdílením cílů a zodpovědnosti. Empirická složka příspěvku se opírá o případovou studii školy vedenou následující výzkumnou otázkou: Jak funguje škola coby učící se profesní komunita v dimenzích šíře, hloubky a zakotvení procesů učení? Případová studie školy je postavena na hloubkových rozhovorech s vedením školy a učiteli, pozorování a studiu dokumentů školy. Kvalitativní výzkumný design případové studie je zvolen jako adekvátní cesta k rozpoznání každodenních procesů učení.
Abstract (in English)
In this paper we present partial results of the next phase research project organizational processes learning in school and their leadership (GA CR receive funding, 2010 to 1012). The project aims to contribute to the knowledge of the theory management practices and processes of organizational learning in school. Contribution represents one of the less widely known, yet empirically and theoretically relatively strong alternative interpretations of organizational learning: the interpretation of the school as professional learning community. The concept of schools as learning The professional community is focused on creating and sharing knowledge in everyday school life. It is anchored the idea of building a professional staff collective refl exi practice, open discussion of ideas and challenges, sharing objectives and responsibilities. The empirical component contribution based on the case study schools led by the following research question: How does the school as a learning professional community in the dimensions of width, depth and anchoring learning processes? Case study school is built on depth interviews with school management and teachers, observation and study of school documents. qualitative Case study research design is chosen as adequate way to identify everyday processes learning.
Links
GAP407/10/1197, research and development projectName: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools
PrintDisplayed: 27/4/2024 10:25