Detailed Information on Publication Record
2011
Zaměstnavatelské a podnikatelské organizace v ČR: Prosazování organizovaných zájmů
PINKOVÁ, AnetaBasic information
Original name
Zaměstnavatelské a podnikatelské organizace v ČR: Prosazování organizovaných zájmů
Name in Czech
Zaměstnavatelské a podnikatelské organizace v ČR: Prosazování organizovaných zájmů
Name (in English)
Employer and Business Interest Groups in the Czech Republic: Promoting Organized Interests
Authors
PINKOVÁ, Aneta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 202 pp. Ediční řada ISPO FSS MU, č. 15, 2011
Publisher
Centrum pro studium demokracie a kultury
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50601 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/11:00054074
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-7325-258-8
Keywords (in Czech)
zájmové skupiny - Česko; organizace zaměstnavatelů - Česko; lobismus; veřejná politika
Keywords in English
Interest Groups - Czech Republic; Employers' Organization - Czech Republic; Lobbying; Public Policy
Tags
Reviewed
Změněno: 28/11/2011 11:27, Mgr. Aneta Pinková, Ph.D.
V originále
Cílem práce je analyzovat strategie zájmových skupin a identifikovat faktory, které ovlivňují jejich volbu. Zkoumanou část zájmových skupin tvoří zaměstnavatelské a podnikatelské organizace působící na národní úrovni v ČR. Dílčím cílem práce je proto také zhodnocení rozdílů mezi zaměstnavatelskými organizacemi a dalšími skupinami, které zastupují podnikatele. Na základě teorie insider–outsider bylo formulováno pět předpokladů, které se práce snaží potvrdit. 1)Mezi zaměstnavatelskými a podnikatelskými skupinami existuje rozdíl ve volbě a četnosti využití strategií. 2)Zaměstnavatelské organizace jsou více institucionálně inkorporovány do rozhodovacího procesu než podnikatelské organizace. 3)Míra institucionální inkorporace souvisí s volbou strategií. 4)Čím více je skupina institucionálně inkorporována do rozhodovacího procesu, tím více využívá insider strategie. 5)Čím méně je skupina institucionálně inkorporována do rozhodovacího procesu, tím více využívá outsider strategie.
In English
The main aim of the text is to analyze the strategies interest groups use to promote their interests. The research included interest groups representing business and employer interests at the national level in the Czech Republic. The secondary research goal is thus to analyze the differences between groups representing employers and groups representing business in general. Five assumptions were formed based on the insider – outsider theory. 1)There is a difference between how employer and general business groups pursue their interests. 2) Employer groups are more institutionally incorporated into the decision making process then business groups. 3)The level of institutional incorporation is connected with the choice of strategies. 4)The higher the level of groups institutional incorporation into the decision making process, the more it uses insider strategies. 5)The lower the level of the groups institutional incorporation, the more it uses outsider strategies.
Links
MSM0021622407, plan (intention) |
|