B 2011

Zaměstnavatelské a podnikatelské organizace v ČR: Prosazování organizovaných zájmů

PINKOVÁ, Aneta

Basic information

Original name

Zaměstnavatelské a podnikatelské organizace v ČR: Prosazování organizovaných zájmů

Name in Czech

Zaměstnavatelské a podnikatelské organizace v ČR: Prosazování organizovaných zájmů

Name (in English)

Employer and Business Interest Groups in the Czech Republic: Promoting Organized Interests

Authors

PINKOVÁ, Aneta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 202 pp. Ediční řada ISPO FSS MU, č. 15, 2011

Publisher

Centrum pro studium demokracie a kultury

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50601 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00054074

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7325-258-8

Keywords (in Czech)

zájmové skupiny - Česko; organizace zaměstnavatelů - Česko; lobismus; veřejná politika

Keywords in English

Interest Groups - Czech Republic; Employers' Organization - Czech Republic; Lobbying; Public Policy

Tags

Reviewed
Změněno: 28/11/2011 11:27, Mgr. Aneta Pinková, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem práce je analyzovat strategie zájmových skupin a identifikovat faktory, které ovlivňují jejich volbu. Zkoumanou část zájmových skupin tvoří zaměstnavatelské a podnikatelské organizace působící na národní úrovni v ČR. Dílčím cílem práce je proto také zhodnocení rozdílů mezi zaměstnavatelskými organizacemi a dalšími skupinami, které zastupují podnikatele. Na základě teorie insider–outsider bylo formulováno pět předpokladů, které se práce snaží potvrdit. 1)Mezi zaměstnavatelskými a podnikatelskými skupinami existuje rozdíl ve volbě a četnosti využití strategií. 2)Zaměstnavatelské organizace jsou více institucionálně inkorporovány do rozhodovacího procesu než podnikatelské organizace. 3)Míra institucionální inkorporace souvisí s volbou strategií. 4)Čím více je skupina institucionálně inkorporována do rozhodovacího procesu, tím více využívá insider strategie. 5)Čím méně je skupina institucionálně inkorporována do rozhodovacího procesu, tím více využívá outsider strategie.

In English

The main aim of the text is to analyze the strategies interest groups use to promote their interests. The research included interest groups representing business and employer interests at the national level in the Czech Republic. The secondary research goal is thus to analyze the differences between groups representing employers and groups representing business in general. Five assumptions were formed based on the insider – outsider theory. 1)There is a difference between how employer and general business groups pursue their interests. 2) Employer groups are more institutionally incorporated into the decision making process then business groups. 3)The level of institutional incorporation is connected with the choice of strategies. 4)The higher the level of groups institutional incorporation into the decision making process, the more it uses insider strategies. 5)The lower the level of the groups institutional incorporation, the more it uses outsider strategies.

Links

MSM0021622407, plan (intention)
Name: Politické strany a reprezentace zájmů v soudobých evropských demokraciích
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Political Parties and The Representation of Interests in Contemporary European Democracies