HORÁKOVÁ, Jana. The Aura of Remembering. In Media-Performance 3 Memory. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Aura of Remembering
Name in Czech Aura vzpomínek
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Media-Performance 3 Memory, 2011.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00054131
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) paměť; vzpomínky; aura
Keywords in English memory; remembering; aura
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 10/4/2012 14:00.
Abstract
Abstract “What served in place of the photograph, before the camera’s invention? The expected answer is the engraving, the drawing, the painting. The more revealing answer might be: memory. What photographs do out there in space was previously done with reflection.” John Berger: About Looking, 1980. In my presentation, I follow ways of transposition and appropriation of Benjamin’s notions of reproduction and especially aura in a new media discourse. The ways in which Walter Benjamin’s concepts are transferred into the new media discourse will be illustrated by the question of translation understood as a result of relocation and by characteristics of the field of digital media memory, which is replacing historical knowledge and awareness. I claim that the aura of the artwork has not disappeared even as categories like original and copy have lost their relevance in the age of digital media, but it has transformed itself and has become part of new creative methods as are re-enactments. In the text On Some Motifs in Baudelaire (1939) Benjamin defines aura in close relation with memory functions, recollection, remembrance, and especially with “mémoire involontaire”. Thus I interpret aura not necessarily as a quality of certain media or artifacts, but as an ability, or disability to gain an auratic experience. The video made by Michael Bielicky, Crossings: The Last Passage of Walter Benjamin (2000) is a piece of media arts, which establishes its meaning by references to an auratic experience through re-enactment, to the cult of remembering in which the aura hides itself.
Abstract (in Czech)
„Co plnilo funkci fotografie před vynálezem fotoaparátu? Standardní odpověď zní: rytina, kresba, malba. Ovšem poučenější odpověď: paměť. Úkol, který dnes fotografie plní ve vnějším světě, byl dříve vykonáván myšlenkově.“ John Berger: O pohledu, 2009. Ve svém příspěvku sleduji způsoby transformace a apropriace Benjaminových pojmů reprodukce a aura v diskurzu nových médií. Způsoby, kterými jsou Benjaminovy pojmy přemístěny do diskurzu nových médií budou ilustrovány na problematice překladu chápaného jako výsledek přemístění a skrze charakteristiku paměti nových digitálních médií, která nahrazuje historické vědění a vědomí. Výchozím bodem mé argumentace je tvrzení, že aura nezmizela ani v situaci, kdy ve věku digitálních médií kategorie jako originál a kopie ztratily relevanci, ale transformovala se a stala se součástí nové kreativní praxe. V textu O některých motivech u Baudelaira (1939) Benjamin definuje auru v těsném vztahu k funkcím paměti, zpřítomnění, vzpomínání, a zejména k „mémoire involontaire“, paměti, která je mimovolná. Proto interpretuji auru nikoli jako vlastnost určitého média nebo artefaktu, ale skrze možnost nebo nemožnost učinit auratickou zkušenost. Video Michaela Bielického Crossings: The Last Passage of Walter Benjamin (2000) bude prezentováno jako příklad mediálního díla poukazujícího k auratické zkušenosti opakovaných akcí (reenactments), ke kultu vzpomínání, v němž se aura ukryla.
Links
LC544, research and development projectName: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 21/5/2024 16:35