SYSLOVÁ, Zora. Jak může předškolní pedagog ovlivnit hru dítěte (How can the pre-primary teacher influence a child‘s play). In Podhájecká M., Miňová, M. Hra v predprimárnej edukácii. Zborník z vedecko-odbornejj konferencie s medzinárodnou účastku. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity, 2011, p. 387-397, 10 pp. ISBN 978-80-555-0467-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak může předškolní pedagog ovlivnit hru dítěte
Name (in English) How can the pre-primary teacher influence a child‘s play
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Prešov, Hra v predprimárnej edukácii. Zborník z vedecko-odbornejj konferencie s medzinárodnou účastku, p. 387-397, 10 pp. 2011.
Publisher Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00054204
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-555-0467-4
Keywords (in Czech) hra; spontaneita; předškolní pedagog
Keywords in English play; spontaneity; preschool teacher
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 12/1/2012 10:21.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na vymezení hry v podmínkách mateřské školy a roli, jakou ve hře zaujímá předškolní pedagog. Seznamuje s výsledky výzkumného šetření zaměřeného na monitorování prostoru, který je v mateřských školách dáván hře a zjištění, zda se daří předškolním pedagogům zasahovat do hry tak, aby netlumili spontánnost a jedinečnost každého dítěte. Z výsledků vyplývá, že pozitivním trendem je zkvalitňování spontánních aktivit v mateřských školách díky vytváření lepších podmínek a přirozenější organizaci vzdělávacích činností.
Abstract (in English)
The contribution is focused on definition of games in terms of the nursery school and a role which a pre-school teacher has in the game. Introduces results of the research focused on monitoring of area, which is given in the nursery for play and findings whether the pre-school teachers are successfull in how they intervene in the game, so they don‘t suppress the spontaneity and uniqueness of each child. The results indicate that the positive trend is improvement of spontaneous activities in kindergartens thanks to creating better conditions and more natural organization of educational activities. It, however, also suggests outlasting way of an authoritative control of early education, including inputs into the children‘s game.
PrintDisplayed: 27/4/2024 12:29