b 2011

Mediální právo

KROUPA, Jiří, Kateřina ŠIMÁČKOVÁ, Pavel MOLEK, Ondřej MORAVEC, Ladislav VYHNÁNEK et. al.

Basic information

Original name

Mediální právo

Name (in English)

Media Law

Authors

KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina ŠIMÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavel MOLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej MORAVEC (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ladislav VYHNÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára RUJBROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

2. vyd. dotisk. Brno, 248 pp. Edice učebnic PrF MU č. 478, 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učebnice

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14220/11:00054314

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-210-4884-3

Keywords (in Czech)

Média; svoboda projevu; ochrana osobnosti; reklama; regulace vysílání; cenzura; tisk; elektronická média;

Keywords in English

Media; freedom of expression; advertising; protection of personality; press; censorship; electronic media
Změněno: 12/3/2012 13:16, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Kniha, kterou autorský kolektiv publikuje, je především učebnicí pro kurz Mediálního práva. Proto se nejprve věnuje teoretickým otázkám vymezení masových médií a jejich funkcím, poté systémovým otázkám (mediální právo v systému práva) a konečně i pozitivně právní úpravě vycházející z ústavněprávních a lidsko právních základů mediálního práva.V tomto směru věnuje pozornost tiskovému právu a elektronickým médiím včetně problematiky jejich regulačních orgánů. Dále je předmětem pozornosti autorů reklama v médiích, média v politické a volební kampani, práva a povinnosti novinářů a ochrana osobnosti v mediálním právu. Autoři jsou proto přesvědčeni, že učební pomůcka může být užitečnou i pro právníky (obsahuje i nejnovější českou a evropskou judikaturu), pracovníky reklamy a politického marketingu a v neposlední řadě i pro pracovníky masových médií.

In English

This book primarily serves as a textbook for the Media Law course. It is focused on the theoretical aspects of mass-media, on the position of Media Law in the legal system as well as on the regulation itself. It views the fundamental rights as a root of Media Law. The following chapters of the book then deal with various issues of Media Law such as Press Law, Electronic Media Regulation, Advertising, Media in Political Campaings, Rights and Obligations of Journalists etc. (always with regard to the relevant case-law). It may be suitable not only for students, but also for lawyers, journalists etc.

Links

MSM0021622405, plan (intention)
Name: Evropský kontext vývoje českého práva po roce 2004
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The European Context of the Development of Czech Law after 2004