D 2011

Proměna vzdělávacího obsahu v intencích biofilní orientace

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Proměna vzdělávacího obsahu v intencích biofilní orientace

Name (in English)

Transformation of Educational Content along the Lines of Biophiled Orientation

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata-ideje-realizace, p. CD neuvedeno, 6 pp. 2011

Publisher

TRIBUN EU s. r. o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00054435

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-263-0046-5

Keywords (in Czech)

příroda; kultura; environmentální vzdělávání; biofilní orientace vzdělávání

Keywords in English

nature; culture; environmental education; biophiled orientation of education
Změněno: 25/8/2013 09:14, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Autorka se zabývá otázkou proměny obsahu vzdělávání v intencích jeho biofilní orientace. Prezentuje možnosti postupného přechodu od orientace protipřírodní k orientaci propřírodní ve školním vzdělávání. Zvláštní pozornost věnuje objasňování podstaty kultury a jejího vztahu k přírodě, neboť vzdělání je důležitým faktorem utváření kulturního systému. Jsou předloženy problémové okruhy pro environmentální vzdělávání, zdůrazňující racionální i emocionální pochopení protipřírodní role kultury. Tvoří součást studie, zpracovávané v rámci Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století."

In English

The author examines the changes in the curriculum along the lines of biophiled orientation. She presents the possibility of a gradual transition from the anti-environmental to the proenvironmental orientation in school education. Particular attention is paid to the explanation of the nature of culture and its relationship to nature, because education is an important factor in shaping the cultural system. There are presented the topics for environmental education, emphasizing the rational and emotional understanding of the anti-environmental role of culture. It forms a part of a study drawn up in the Research Plan of Education of MŠMT (MSM0021622421) "School and Health for the 21st century."

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century