Detailed Information on Publication Record
2011
Proměna vzdělávacího obsahu v intencích biofilní orientace
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Proměna vzdělávacího obsahu v intencích biofilní orientace
Name (in English)
Transformation of Educational Content along the Lines of Biophiled Orientation
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata-ideje-realizace, p. CD neuvedeno, 6 pp. 2011
Publisher
TRIBUN EU s. r. o.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00054435
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-263-0046-5
Keywords (in Czech)
příroda; kultura; environmentální vzdělávání; biofilní orientace vzdělávání
Keywords in English
nature; culture; environmental education; biophiled orientation of education
Změněno: 25/8/2013 09:14, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Autorka se zabývá otázkou proměny obsahu vzdělávání v intencích jeho biofilní orientace. Prezentuje možnosti postupného přechodu od orientace protipřírodní k orientaci propřírodní ve školním vzdělávání. Zvláštní pozornost věnuje objasňování podstaty kultury a jejího vztahu k přírodě, neboť vzdělání je důležitým faktorem utváření kulturního systému. Jsou předloženy problémové okruhy pro environmentální vzdělávání, zdůrazňující racionální i emocionální pochopení protipřírodní role kultury. Tvoří součást studie, zpracovávané v rámci Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století."
In English
The author examines the changes in the curriculum along the lines of biophiled orientation. She presents the possibility of a gradual transition from the anti-environmental to the proenvironmental orientation in school education. Particular attention is paid to the explanation of the nature of culture and its relationship to nature, because education is an important factor in shaping the cultural system. There are presented the topics for environmental education, emphasizing the rational and emotional understanding of the anti-environmental role of culture. It forms a part of a study drawn up in the Research Plan of Education of MŠMT (MSM0021622421) "School and Health for the 21st century."
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|