Reflexe a její význam v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji Jan Nehyba, Jan Kolář, Martin Hak Příspěvek pojednává o fenoménu reflexe a jejím významu v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji člověka, přičemž reflexe je zde pojímána jako vědomá aktivita založená na vztahování se k sobě samému, respektive ke své vnitřní či vnější zkušenosti. Analyzujeme v něm několik různorodých vzdělávacích konceptů (reflektivní učení, reflektivní vyučování, reflektivní praxe, reflektivní cykly, apod.) a poukazujeme na jejich společný základ a využití v bezprostřední pedagogické realitě. Ještě předtím je však vymezen vztah zkušenostního a reflektivního učení, coby dvou vzájemně provázaných konceptů, které od sebe nelze oddělovat. V centru našeho zájmu se přitom ocitne především reflektivní složka, která zajišťuje porozumění významu zkušenosti, díky němuž se vytváří sémantický obsah, který reprezentuje výsledek učení. V příspěvku bude rovněž podána přehledová informace o současném stavu problematiky reflektivního učení u nás i ve světě, shrnuty a kategorizovány existující úrovně reflektivního uvažování a vymezen jejich prostor v edukačním procesu a úsilí o osobnostně sociální rozvoj učících se. Teoretické vymezení problematiky bude na závěr obohaceno o data shromážděná v průběhu vlastní praxe autorů příspěvku.