J 2011

Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele

MAKOVSKÁ, Zuzana

Basic information

Original name

Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele

Name in Czech

Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele

Name (in English)

Strategies Pupils Employ in the Search for Answers to Teachers' Questions

Authors

MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050278

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; IRF struktura; žákovské repliky; kognitivní korespondence

Keywords in English

educational communication; IRF structure; pupil rejoinders; cognitive correspondence

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2012 14:43, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o tom, jak se žáci druhého stupně základních škol svými replikami podílejí na výukové komunikaci, která ve školní třídě probíhá mezi nimi a jejich učiteli. Skrze kvantitativní ukazatele je v příspěvku nejprve prezentováno zastoupení jednotlivých typů replik ve vztahu k zastoupení jednotlivých typů učitelských otázek, pozornost je věnována problematice kognitivní korespondence. Navazující kvalitativní část pak poukazuje na mechanismy, kterými žáci mohou reagovat na otázky ze strany učitele ve snaze přiblížit se jeho interpretačnímu rámci a dosáhnout správné odpovědi.

In English

This paper addresses how pupils at lower secondary schools share in educational communication by means of the rejoinders that pass between them and their teachers in the classroom. First of all the paper employs quantitative indicators to present individual types of rejoinders with reference to the representation of individual types of teacher questions; attention is also paid to issues of cognitive correspondence. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
GD406/09/H040, research and development project
Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning