Detailed Information on Publication Record
2011
Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele
MAKOVSKÁ, ZuzanaBasic information
Original name
Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele
Name in Czech
Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele
Name (in English)
Strategies Pupils Employ in the Search for Answers to Teachers' Questions
Authors
MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00050278
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
výuková komunikace; IRF struktura; žákovské repliky; kognitivní korespondence
Keywords in English
educational communication; IRF structure; pupil rejoinders; cognitive correspondence
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 28/3/2012 14:43, Mgr. Petra Georgala
V originále
Příspěvek pojednává o tom, jak se žáci druhého stupně základních škol svými replikami podílejí na výukové komunikaci, která ve školní třídě probíhá mezi nimi a jejich učiteli. Skrze kvantitativní ukazatele je v příspěvku nejprve prezentováno zastoupení jednotlivých typů replik ve vztahu k zastoupení jednotlivých typů učitelských otázek, pozornost je věnována problematice kognitivní korespondence. Navazující kvalitativní část pak poukazuje na mechanismy, kterými žáci mohou reagovat na otázky ze strany učitele ve snaze přiblížit se jeho interpretačnímu rámci a dosáhnout správné odpovědi.
In English
This paper addresses how pupils at lower secondary schools share in educational communication by means of the rejoinders that pass between them and their teachers in the classroom. First of all the paper employs quantitative indicators to present individual types of rejoinders with reference to the representation of individual types of teacher questions; attention is also paid to issues of cognitive correspondence. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
| ||
GD406/09/H040, research and development project |
|