Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele
MAKOVSKÁ, Zuzana. Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele (Strategies Pupils Employ in the Search for Answers to Teachers' Questions). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 16, č. 1, p. 47-70. ISSN 1803-7437. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele |
Name in Czech | Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele |
Name (in English) | Strategies Pupils Employ in the Search for Answers to Teachers' Questions |
Authors | MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1803-7437. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/11:00050278 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | výuková komunikace; IRF struktura; žákovské repliky; kognitivní korespondence |
Keywords in English | educational communication; IRF structure; pupil rejoinders; cognitive correspondence |
Tags | rivok |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 14:43. |
Abstract |
---|
Příspěvek pojednává o tom, jak se žáci druhého stupně základních škol svými replikami podílejí na výukové komunikaci, která ve školní třídě probíhá mezi nimi a jejich učiteli. Skrze kvantitativní ukazatele je v příspěvku nejprve prezentováno zastoupení jednotlivých typů replik ve vztahu k zastoupení jednotlivých typů učitelských otázek, pozornost je věnována problematice kognitivní korespondence. Navazující kvalitativní část pak poukazuje na mechanismy, kterými žáci mohou reagovat na otázky ze strany učitele ve snaze přiblížit se jeho interpretačnímu rámci a dosáhnout správné odpovědi. |
Abstract (in English) |
---|
This paper addresses how pupils at lower secondary schools share in educational communication by means of the rejoinders that pass between them and their teachers in the classroom. First of all the paper employs quantitative indicators to present individual types of rejoinders with reference to the representation of individual types of teacher questions; attention is also paid to issues of cognitive correspondence. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers. |
Links | |
---|---|
GA406/09/0752, research and development project | Name: Komunikace ve školní třídě |
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom | |
GD406/09/H040, research and development project | Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování |
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning |
PrintDisplayed: 18/6/2024 06:37