MAKOVSKÁ, Zuzana. Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele (Strategies Pupils Employ in the Search for Answers to Teachers' Questions). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 16, č. 1, p. 47-70. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele
Name in Czech Žákovské strategie při hledání odpovědí na otázky učitele
Name (in English) Strategies Pupils Employ in the Search for Answers to Teachers' Questions
Authors MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050278
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; IRF struktura; žákovské repliky; kognitivní korespondence
Keywords in English educational communication; IRF structure; pupil rejoinders; cognitive correspondence
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 14:43.
Abstract
Příspěvek pojednává o tom, jak se žáci druhého stupně základních škol svými replikami podílejí na výukové komunikaci, která ve školní třídě probíhá mezi nimi a jejich učiteli. Skrze kvantitativní ukazatele je v příspěvku nejprve prezentováno zastoupení jednotlivých typů replik ve vztahu k zastoupení jednotlivých typů učitelských otázek, pozornost je věnována problematice kognitivní korespondence. Navazující kvalitativní část pak poukazuje na mechanismy, kterými žáci mohou reagovat na otázky ze strany učitele ve snaze přiblížit se jeho interpretačnímu rámci a dosáhnout správné odpovědi.
Abstract (in English)
This paper addresses how pupils at lower secondary schools share in educational communication by means of the rejoinders that pass between them and their teachers in the classroom. First of all the paper employs quantitative indicators to present individual types of rejoinders with reference to the representation of individual types of teacher questions; attention is also paid to issues of cognitive correspondence. This is followed by a qualitative part that refers to mechanisms pupils may employ when replying to teacher questions in the effort to close in on the teacher’s interpretational framework and thus achieve correct answers.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
GD406/09/H040, research and development projectName: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning
PrintDisplayed: 4/5/2024 14:44