RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Intergenerational Learning in the Family and Family Context. In Konference ECER. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Intergenerational Learning in the Family and Family Context
Name in Czech Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Konference ECER, 2011.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050282
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Mezigenerační učení; rodinné vztahy; děti; rodiče; prarodiče
Keywords in English Intergenerational learning; family relations; children; parents; grandparents
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 11:07.
Abstract
This paper is a sequel to the first study summarizing the results of quantitative stage of our research. It relies on more detail and on new methodological approaches to explore intergenerational learning in the family. Our current research aims at increasing the accuracy of the so-far results and their further analysis based on qualitative methodology in order to mediate a deeper insight into the issues. The first part of the paper focuses on developing our thesis concerning the “pro-learning” family, the second part provides a synthesis of issues such as content of intergenerational learning in the family, directionality of learning in the family, who teaches whom among the three generations, how is learning received among the three generations and how it is that learning in the family takes place – using the concept of roles that individual family members assume in mutual learning. The third part discusses model relations between and among family members in the process of family learning.
Abstract (in Czech)
Příspěvek navazuje na první, a sice kvantitativně orientovanou fázi našeho výzkumu, jejíž výsledky byly prezentovány na minulé konferenci ČAPV. Ve větších detailech a za pomoci nových metodologických postupů dále rozpracovává téma mezigeneračního učení v rodinách. Náš současný výzkum se orientuje na precizaci dosavadních výsledků a jejich další analýzu pomocí kvalitativní metodologie (její popis viz níže), která přináší hlubší pohled na daná témata. V první části se zaměřujeme na rozpracování teze týkající se“ proučící“ kultury rodiny, tedy vlivu rodinných charakteristik, jako je atmosféra v rodině, sdílení a komunikace v rodině na učení v rodině. Snažíme se odpovědět na otázku „za jakých podmínek probíhá mezigenerační učení v rodině“ a dospíváme ke čtyřem rodinným modelům. Ve druhé části příspěvku syntetizujeme dílčí témata, jako je obsah mezigeneračního učení v rodině, směr mezigeneračního učení v rodině, kdo v rodině učí koho z hlediska tří generací, jak je učení přijímáno z hlediska tří generací a jak učení v rodině probíhá, a to za pomoci konceptu rolí, které jednotliví členové rodiny zaujímají ve vzájemném učení. Z výsledků analýzy vyplynuly čtyři základní typy „rodinného edukátora“. A konečně třetí část příspěvku je věnována modelovým vztahům mezi členy rodiny v procesu mezigeneračního učení. Ve třígeneračních rodinách, jež jsou předmětem našeho zájmu, existují v zásadě dva typy generačních vazeb, a to mezi dětmi a rodiči a mezi vnoučaty a prarodiči. Od nich se odvíjejí také modelové vztahy v procesu učení v rodině.
Links
GA406/09/0427, research and development projectName: Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning: children, parents and grandparents in non-formal education and informal learning
GD406/09/H040, research and development projectName: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning
PrintDisplayed: 18/4/2024 05:43