J 2007

Komponenty kulturologického výkladu ve výuce ruštině

GRENAROVÁ, Renée

Basic information

Original name

Komponenty kulturologického výkladu ve výuce ruštině

Name in Czech

Komponenty kulturologického výkladu ve výuce ruštině

Name (in English)

Components of Cultural Interpretation in the Teaching of Russian

Authors

GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, ČSPS, 2007, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00054635

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Ruština jako cizí jazyk; vyučování ruskému jazyku; český žák; ruská kultura; kulturní a transkulturní kompentence; dialog kultur; atmosféra přirozeného porozumění

Keywords in English

Russian as foreign language; teaching Russian language; Czech pupil; Russian culture; the cultural and transcultural kompetence; the dialogue of cultures; atmosphere of common understanding

Tags

Reviewed
Změněno: 23/2/2013 23:48, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se věnuje utváření kulturní a transkulturní kompetence v procesu vyučování a učení se ruskému jazyku českými žáky. V textu autorka zkoumá problematiku utváření a vývoje kultivační znalosti ruské kultury, literatury a historie ve vyučování ruského jazyka u našich žáků a studentů. Ruská kultura, historie a literatura vždy budila ohromný zájem po celém světě. Uznání kulturních dominant, respektování různorodosti a vyučování v příznivých poměrech dialogu kultur navozují i atmosféru přirozeného porozumění, jež je nezbytné pro výuku a studium ruštiny jako cizího jazyka.

In English

Components of the Culturological commentary in teaching Russian language The article is devoted to formation the cultural and transcultural kompetence in the process of teaching and learning Russian language by Czech pupils. In the text the author studies the problem of formation and development of cultural knowledge of Russian Culture, Literature and History in teaching Russian language to our pupils and students. Russian Culture, History and Literature have always aroused a great interest all over the world. Consideration of cultural dominants, complying with diversity and teaching in circumstances of the dialogue of cultures arrange an atmosphere of common understanding, which is necessary for studying and teaching Russian as foreign language.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education