Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{964477, author = {Šalamounová, Zuzana and Švaříček, Roman}, booktitle = {19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu}, keywords = {educational communication; subjective theories; teacher}, language = {cze}, title = {Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci}, year = {2011} }
TY - SLIDE ID - 964477 AU - Šalamounová, Zuzana - Švaříček, Roman PY - 2011 TI - Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci KW - educational communication KW - subjective theories KW - teacher N2 - Příspěvek se zabývá otázkou, jak učitelé subjektivně vnímají výukovou komunikaci (její nastavení a průběh). Výsledná podoba výukové komunikace je závislá primárně na učiteli, neboť právě učitel určuje její podobu – volí téma komunikace, vymezuje, kdo bude mluvit, přerušuje promluvy žáků a vybírá další mluvčí, posuzuje, zda jsou odpovědi ve vztahu k danému tématu relevantní, komentuje, co bylo řečeno, atd. (Myhill, Jones, & Hoper, 2006). Učitel přitom má jasný záměr, proč komunikaci organizuje určitým způsobem, a cíl, ke kterému daným nastavením směřuje – má vytvořenou představu o ideálním komunikačním schématu, kterému se snaží v reálné hodině přiblížit. V tomto kontextu můžeme hovořit o subjektivních teoriích učitelů o výukové komunikaci, které jsou součástí jejich pojetí výuky (srov. Mareš et al., 1996). Cílem příspěvku je tyto subjektivní teorie prozkoumat na základě analýzy dat z hloubkových rozhovorů s učiteli. Příspěvek vychází z terénního etnografi ckého výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikace v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. Předneseno v rámci Sympozia 2: Komunikace ve školní třídě, na konferenci ČAPV 2011. ER -
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEK. Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci (Teachers subjective theories on educational communication). In \textit{19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu}. 2011.
|