Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky
ŠVAŘÍČEK, Roman and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky (Structure and content of educational communication between teacher and pupils). In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky |
Name in Czech | Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky |
Name (in English) | Structure and content of educational communication between teacher and pupils |
Authors | ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Requested lectures |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/11:00050307 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords in English | educational communication; techer; structure of educational communication |
Tags | rivok |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 13:19. |
Abstract |
---|
Příspěvek představuje výsledky empirické studie zaměřené na učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výukovém dialogu. Cílem je zaprvé popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan, 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker & Hurry, 2007). Bude vyložen celý repertoár učitelských otázek, typických komunikačních situací a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. Zadruhé se příspěvek věnuje žákovský odpovědím. Bude popsáno, jaké strategie používají žáci k zodpovězení otázek učitele, a dále budou otevřena některá další témata pedagogické a didaktické povahy (např. kognitivní korespondence, omezení IRF struktury, možnosti učitelů ve výuce). Příspěvek vychází z terénního etnografi ckého výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikace v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. |
Abstract (in English) |
---|
Příspěvek představuje výsledky empirické studie zaměřené na učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výukovém dialogu. Cílem je zaprvé popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan, 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker & Hurry, 2007). Bude vyložen celý repertoár učitelských otázek, typických komunikačních situací a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. Zadruhé se příspěvek věnuje žákovský odpovědím. Bude popsáno, jaké strategie používají žáci k zodpovězení otázek učitele, a dále budou otevřena některá další témata pedagogické a didaktické povahy (např. kognitivní korespondence, omezení IRF struktury, možnosti učitelů ve výuce). Příspěvek vychází z terénního etnografi ckého výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikace v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. |
Links | |
---|---|
GA406/09/0752, research and development project | Name: Komunikace ve školní třídě |
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom | |
GD406/09/H040, research and development project | Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování |
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning |
PrintDisplayed: 6/10/2024 16:55