Detailed Information on Publication Record
2011
Mapové portály jako nástroj výuky geografie cestovního ruchu
TROJAN, Jakub, Jan TRÁVNÍČEK and Arnošt WAHLABasic information
Original name
Mapové portály jako nástroj výuky geografie cestovního ruchu
Name in Czech
Mapové portály jako nástroj výuky geografie cestovního ruchu
Name (in English)
Map Portals as a Tool for Teaching Geography of Tourism
Authors
TROJAN, Jakub, Jan TRÁVNÍČEK and Arnošt WAHLA
Edition
Studia turistica, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2011, 1804-252X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Science
Keywords (in Czech)
geografie; cestovní ruch; mapové servery; internet; GIS; WMS
Keywords in English
geography; tourism; map servers; internet; GIS; WMS
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 4/1/2012 15:46, RNDr. Jakub Trojan, MSc, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá možnostmi využití webových mapových serverů (mapových portálů) při výuce geografie cestovního ruchu. Vychází se z předpokladu, že geografie cestovního ruchu pro negeografické obory studia vyžaduje alespoň elementární práci s geografickými informačními systémy, které však ve své sofistikované podobě přinášejí oborům s nízkou kartografickou/geoinformatickou gramotností edukační problémy. Příspěvek ukazuje cestu intuitivnějších možností webového rozhraní mapových portálů, které umožňují provázat výuku geografie cestovního ruchu s prostorovými aspekty studovaného jevu.
In English
The paper deals with the possibilities of using web map servers (map portals) for teaching geography of tourism. It is assumed that the geography of tourism for non-geographic fields of study requires at least an elementary work with geographic information systems but in its sophisticated form they bring educational problems especially to students with low cartographic / spatial information literacy. Thus we show the way of the possibility of intuitive web interface with map portals which allow linking the teaching of geography, tourism and spatial aspects of the studied phenomenon.