J 2011

Mapové portály jako nástroj výuky geografie cestovního ruchu

TROJAN, Jakub, Jan TRÁVNÍČEK and Arnošt WAHLA

Basic information

Original name

Mapové portály jako nástroj výuky geografie cestovního ruchu

Name in Czech

Mapové portály jako nástroj výuky geografie cestovního ruchu

Name (in English)

Map Portals as a Tool for Teaching Geography of Tourism

Authors

TROJAN, Jakub, Jan TRÁVNÍČEK and Arnošt WAHLA

Edition

Studia turistica, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2011, 1804-252X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Science

Keywords (in Czech)

geografie; cestovní ruch; mapové servery; internet; GIS; WMS

Keywords in English

geography; tourism; map servers; internet; GIS; WMS

Tags

Reviewed
Změněno: 4/1/2012 15:46, RNDr. Jakub Trojan, MSc, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá možnostmi využití webových mapových serverů (mapových portálů) při výuce geografie cestovního ruchu. Vychází se z předpokladu, že geografie cestovního ruchu pro negeografické obory studia vyžaduje alespoň elementární práci s geografickými informačními systémy, které však ve své sofistikované podobě přinášejí oborům s nízkou kartografickou/geoinformatickou gramotností edukační problémy. Příspěvek ukazuje cestu intuitivnějších možností webového rozhraní mapových portálů, které umožňují provázat výuku geografie cestovního ruchu s prostorovými aspekty studovaného jevu.

In English

The paper deals with the possibilities of using web map servers (map portals) for teaching geography of tourism. It is assumed that the geography of tourism for non-geographic fields of study requires at least an elementary work with geographic information systems but in its sophisticated form they bring educational problems especially to students with low cartographic / spatial information literacy. Thus we show the way of the possibility of intuitive web interface with map portals which allow linking the teaching of geography, tourism and spatial aspects of the studied phenomenon.