B 2011

Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků

LOJOVÁ, Gabriela and Kateřina VLČKOVÁ

Basic information

Original name

Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků

Name (in English)

Learning Styles and Strategies in Foreign Language Instruction

Authors

LOJOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 240 pp. pedagogika, 2011

Publisher

Portál

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00054708

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7367-876-0

Keywords (in Czech)

strategie učení; styly učení; výuka; cizí jazyky

Keywords in English

learning styles; learning strategies; instruction; foreign languages

Tags

Reviewed

Abstract

V originále

Téma monografie souvisí s humanizací vzdělávání a s hledáním efektivnějších přístupů ve výuce cizích jazyků, které respektuje individualitu studenta a rozvíjí jeho autonomii. Teoreticko-výzkumné vysvětlení charakteristických projevů jednotlivých stylů i strategií a jejich dopadů je doplněno doporučeními pro výuku. Příklady z každodenního života ilustrují probírané jevy a slouží k lepšímu pochopení dané problematiky. Text sumarizuje vědecko-výzkumné poznatky z této oblasti a klade důraz na jejich praktickou aplikaci ve výuce cizích jazyků v podmínkách našeho edukačního kontextu. Kniha je určena pro odborníky (výzkumníky, teoretiky i praktiky) z oblasti lingvodidaktiky, metodiky cizích jazyků, studenty učitelství a učitele cizích jazyků.

In English

The book focuses on learning styles and strategies in the process of foreign language (FL) learning. The main goals are to provide FL professionals with a detailed insight into individual learners’ intrapersonal differences and widen their understanding of FL learning processes as a base for more effective FL teaching and the development of learners’ potentials. The authors summarize the state-of-the-art theoretical knowledge, apply it to FL learning and provide readers with resources for more detailed study. As the overall objective is to link theory and practice, the main focus is on the application of the knowledge to FL teaching in our educational environment as well as on developing learners’ metacognitive awareness and autonomy.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling

Files attached

Portal_lojova_vlckova_startegie_styly2011_zllwwcco.pdf
Request the author's version of the file
Portal_lojova_vlckova_startegie_styly2011.pdf
Request the author's version of the file