SKOPAL, Pavel. Na tenkém ledě koprodukční spolupráce Srovnání žánrové produkce studií Barrandov a DEFA v polovině 60. let na příkladu snímku STRAŠNÁ ŽENA (1965) (On the thin ice of co-productions A comparative study of the generic production in the Barrandov and DEFA studios in mid 1960s – the case of the movie STRAŠNÁ ŽENA (1965)). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2011, roč. 23, č. 3, p. 29-51. ISSN 0862-397X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Na tenkém ledě koprodukční spolupráce Srovnání žánrové produkce studií Barrandov a DEFA v polovině 60. let na příkladu snímku STRAŠNÁ ŽENA (1965)
Name (in English) On the thin ice of co-productions A comparative study of the generic production in the Barrandov and DEFA studios in mid 1960s – the case of the movie STRAŠNÁ ŽENA (1965)
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2011, 0862-397X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050341
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) filmové koprodukce; DEFA; Barrandov; žánrová produkce; revuální filmy
Keywords in English co-productions; DEFA; Barrandov; genre productions; revue films
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 19/7/2012 11:27.
Abstract
Prostřednictvím v době svého vzniku jen průměrně úspěšného koprodukčního snímku STRAŠNÁ ŽENA analyzuje tato studie postoj filmového průmyslu a oficiální kulturní politiky k žánrové produkci v Československu i NDR a také specifika, výhody a problémy, které přinášela koprodukční spolupráce mezi dvěma relativně kompatibilními milieu filmového průmyslu. Víceméně rutinní koprodukční spolupráce na filmu z tvůrčího hlediska převážně českém vyvolávala rozdílné postoje jak u kritiky, tak u filmového průmyslu a dohlížecích stranických orgánů, což zviditelňuje odlišnou tradici, normy, i rozdílný způsob konstruování filmového publika a jeho očekávání. Příklad STRAŠNÉ ŽENY také poskytuje obraz toho, jaké konkrétní spory mezi zahraničními studii v rámci východního bloku mohly nastat a jak byly řešené: vzhledem k tomu, že nešlo ani o ideologicky citlivý film, ani o ambiciózní „auteurské“ dílo, přistupovala obě studia k filmu a jeho „identitě“ velmi pragmaticky: partneři se poměrně snadno dohodli na vzniku dvou výrazně odlišných verzí.
Abstract (in English)
The presented study analyses the approach of the film industry and official cultural policy to the production of genre films in Czechoslovakia and the GDR, as well as specifics, advantages and problems brought about by the co-production between the two relatively compatible milieu of the film industry, taking as an example the co-produced film Strasna zena, the success of which was only average.
Links
GAP409/11/0586, research and development projectName: Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
Investor: Czech Science Foundation, Cinema Culture in the Eastern Bloc, 1945-1970 - A Comparative Study
PrintDisplayed: 21/8/2024 06:29