B 2011

Skici ze současné estetické výchovy

BRÜCKNEROVÁ, Karla

Basic information

Original name

Skici ze současné estetické výchovy

Name in Czech

Skici ze současné estetické výchovy

Name (in English)

Sketches of contemporary aesthetic education

Authors

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 192 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00067348

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5616-9

Keywords (in Czech)

estetická výchova; výtvarná výchova; kvalitativní výzkum; zakotvená teorie

Keywords in English

aesthetic education; art education; qualitative research; grounded theory

Tags

Reviewed
Změněno: 22/4/2014 13:13, Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha Skici ze současné estetické výchovy je koncipována jako imaginární náčrtník, který se snaží postihnout současnou estetickou výchovu z pěti různých úhlů. První skica je věnována pojmu estetická výchova, druhá skica načrtává čtyři významné teoretické přístupy k estetické výchově a třetí se věnuje metodologii výzkumného šetření. Čtvrtá, nejrozsáhlejší skica detailně popisuje jednotlivé prvky, které formují podobu výtvarné složky estetické výchovy. Pátá skica tento materiál zpracovává s cílem představit zakotvenou teorii výtvarné složky estetické výchovy. Závěr knihy shrnuje předložené skici a nabízí možnosti, jak poznatky z nich vytěžit na poli pedagogické teorie, empirie i praxe.

In English

Sketches of contemporary aesthetic education is conceived as an imaginary sketchbook, which tries to cover contemporary aesthetic education from five different angles. The first sketch is devoted to the term of aesthetic education, the second sketch portrays four important theoretical approaches to aesthetic education, the third sketch presents methodology of empirical research. The fourth, most extensive sketch depicts in detail the individual elements, which form the visual art part of aesthetic education. The fifth sketch then works with this material with the goal of introducing the grounded theory of aesthetic education (the visual segment). Conclusion of the book summarises the presented sketches and offers ways how to apply the hereby-gained knowledge in pedagogical theory, empiricism as well as practice.