PANČOCHA, Karel. Vybrané problémy inkluzivního výzkumu (Selected Issues of Inclusive Research). In Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 6-15. ISBN 978-80-210-5663-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané problémy inkluzivního výzkumu
Name in Czech Vybrané problémy inkluzivního výzkumu
Name (in English) Selected Issues of Inclusive Research
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, p. 6-15, 10 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00054822
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5663-3
Keywords (in Czech) inkluze; jedinci s postižením; etický výzkum; metody výběru
Keywords in English inclusion; individuals with disabilities; ethical research; sampling procedures
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc., učo 42604. Changed: 18/1/2012 14:18.
Abstract
Kapitola analyzuje vybrané etické a metodologické problémy výzkumu inkluzivního vzdělávání a výzkumu jedinců se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Práva osob s postižením při výzkumných šetřeních byla a jsou porušována. K základním aspektům etického výzkumu jedinců s postižením patří prospěch pro účastníky výzkumu, dobrovolný a informovaný souhlas, zapojení osob s postižením do realizace výzkumu a zachovávání důvěrnosti získaných informací. S těmito aspekty úzce souvisí možnosti výběru respondentů či informantů do výzkumného vzorku. Při kvantitativně orientovaném výzkumu usilujeme o náhodný či kvótní výběr. Ten však ve speciálně pedagogickém výzkumu naráží na mnohé etické a administrativní bariéry.
Abstract (in English)
This chapter analyses selected ethical and methodological issues in inclusive research and research of people with disabilities. Rights of people with disabilities were violated in the past and are violated even today. The fundamental aspects of ethical disability research include benefit for individuals with disabilities, informed and voluntary consent, collaboration of people with disabilities in research and confidentiality of personal data and information. These aspects are closely connected with the possibilities of research sample selection. Probability-based and quota sampling is appropriate for quantitative research, however, this approach runs up against many ethical and administrative issues in special education.
Links
MUNI/B/1027/2010, interní kód MUName: Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání (Acronym: PEVIV)
Investor: Masaryk University, Category B
PrintDisplayed: 28/4/2024 01:44