Detailed Information on Publication Record
2011
Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování
KACHLÍK, Petr and Tatiana KIMÁKOVÁBasic information
Original name
Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování
Name in Czech
Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování
Name (in English)
Effect of primary school pupils physical activity on their risky behaviour
Authors
KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tatiana KIMÁKOVÁ (703 Slovakia)
Edition
1. vyd. Košice, 4. konferencia SAVEZ s medzinárodnou účasťou Posilňovanie systému verejného zdravotníctva - zborník príspevkov. p. 183-193, 11 pp. 2011
Publisher
EQUILIBRIA
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00054858
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-89284-92-4
Keywords (in Czech)
alkohol; pohyb; tabák; výživa
Keywords in English
alcohol; exercise; tobacco; nutrition
Změněno: 14/3/2013 18:05, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Převaha sezení při výuce a trávení volného času, později v zaměstnání, představuje vynucenou polohu s nadměrnou statickou zátěží pohybové soustavy, růstem rizik oběhových, onkologických a endokrinních onemocnění. Není-li toto nebezpečí včas rozpoznáno a řešeno, postupně se vyvíjejí zdravotní poruchy, které se později zhoršují nebo fixují, jejich průběh je často bolestivý, náprava mnohdy obtížná a dlouhodobá. Cílem příspěvku byla realizace výzkumné sondy a porovnání vybraných momentů životního stylu žáků z běžných základních škol a ze škol s rozšířenou výukou tělesné výchovy. Pomocí nestandardizovaného anonymního dotazníku byl osloven vzorek 204 žáků ze 3 základních škol v Brně a víceletého gymnázia v Ivančicích ve věku 14-16 let. Jedna část respondentů navštěvovala školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, druhá nikoli. Byly hodnoceny (Chí-kvadrát test u klíčových znaků) vybrané složky životního stylu, tzn. zda vyšší tělesná aktivita ve škole ovlivňuje výživové chování, celkový pohybový režim a minimalizuje problémy se závislostním chováním. Děti, navštěvující školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, lépe dodržují pitný (p<0,05) a stravovací (p<0,01) režim (vyšší počet denních porcí, objem tekutin). Tráví méně volného času výlučně sedavým způsobem, častěji se věnují pohybovým aktivitám venku (p<0,01). Méně často oproti svým vrstevníkům v běžných školách bez rozšířené výuky tělesné výchovy konzumují alkohol (p<0,01)a tabák (p<0,01), preferují abstinenci. Ve sledovaném vzorku se potvrdilo, že vhodně zařazené a dávkované školní pohybové aktivity mohou působit preventivně na vybrané rizikové momenty životního stylu dětí a mládeže. Získané a udržované pozitivní vzorce chování se uplatňují nejen ve školním prostředí, ale též doma v rodině a při trávení volného času.
In English
The predominance of sitting in class and leisure in the later work, a forced position with excessive static load movement system, increase the risk of circulating, cancer and endocrine disorders. If this danger is recognized and addressed in time, gradually developing a medical disorder that would later get worse or fix, their progress is often painful, difficult and often correcting the long-term. This paper was the implementation of research probes and comparison of selected moments in the life style of pupils from mainstream primary schools and from schools with extended teaching of physical education. Using non-standardized anonymous questionnaire was approached by a sample of 204 pupils from three primary schools in Brno and multi-year gymnasium in Ivančice aged 14-16. One of the respondents attended schools with extended teaching physical education, the other not. Were evaluated (Chi-square test for key characters) selected folder lifestyle, ie. whether higher physical activity in school nutrition affects behavior, the overall exercise regimen, and minimizes problems with dependency behavior. Children attending schools with extended teaching of physical education, better comply with drinking (p <0.05) and eating (p <0.01) mode (the higher number of daily servings, the volume of fluid). They spend less leisure time exclusively sedentary, often engaged in activities outside the movement (p <0.01). Less often than their peers in mainstream schools without expanded physical education consume alcohol (p <0.01) and tobacco (p <0.01), prefer abstinence. In the sample, it was confirmed that a properly included and dosed school physical activity can act preemptively in selected high-risk moments lifestyle of children and youth. Obtaining and maintaining positive behavior patterns are applied only at school, but also in the family home and leisure.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|