B 2011

Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality

JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT, Milan KUBIATKO, Tomáš PAVLAS, Jan SLAVÍK et. al.

Basic information

Original name

Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality

Name in Czech

Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality

Name (in English)

The Quality of School and Curriculum: from Expert Survey towards Standard of Quality

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution), Tomáš PAVLAS (203 Czech Republic), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic), David SOLNIČKA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr VLČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 112 pp. Výzkumná zpráva 5, 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00054867

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86856-80-3

Keywords (in Czech)

expertni šetření; gymnazia; kurikulum; reforma kurikula; výzkum; vzdělávací politika

Keywords in English

expert survey; upper-secondary school; curriculum; reform of curriculum; research; educational policy

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2013 08:41, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace představuje metodologii a výsledky expertního šetření realizovaného mezi 57 řediteli a učiteli na gymnáziích a zaměřeného na problematiku kvality kurikula, kvality školy a revizí a změn kurikula. Na základě výsledků výzkumu lze konstatovat, že obraz současné situace kurikulární reformy není sice ideální, ale nelze také tvrdit, že je zásadně špatný anebo že se nějak podstatně liší od situace v zahraničí. Většina gymnaziálních učitelů pokládá hlavní myšlenky reformy za správné, ale má výhrady anebo ambivalentní postoje ke způsobu jejich zavádění do praxe. Největší obavy nebo odpor směřují k formalizmu a nedostatečné koordinaci jednotlivých složek řízení průběhu reformy. Reálné obavy vyjadřují učitelé zaměření na obory a zvládnutí učiva. Naopak relativně největší spokojenost – byť ne u všech učitelů a byť ne bez výhrad – je spojována s větší otevřeností kurikula a s možností spolupráce napříč obory. Je zřejmé, že reformu podporují zejména ti učitelé nebo školy, kteří již před jejím zaváděním patřili k aktivním a inovativním. Autoři využívají výsledky šetření k formulování úvah o budování modelů standardu kvality, které jsou prezentovány v závěrečné kapitole publikace.

In English

This book presents the methodology and findings of an expert survey, which aimed at documenting the opinions of upper-secondary comprehensive school teachers and headmasters on the quality of school and quality of curriculum in the context of the current curricular reform. The practical outcome of the expert survey is a set of guidelines for the development of standard of quality of school and curriculum.