HORKÁ, Hana. Osvojování kompetencí pro realizaci environmentální výchovy v přípravném učitelském vzdělávání (Developing the Competence to Implement Environmental Education in the Undergraduate Teacher Training). In O. Šimoník (ed.). Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence. 2. díl. 1st ed. Brno: MU, 2011, p. 70-77. ISBN 978-80-210-5710-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osvojování kompetencí pro realizaci environmentální výchovy v přípravném učitelském vzdělávání
Name (in English) Developing the Competence to Implement Environmental Education in the Undergraduate Teacher Training
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence. 2. díl. p. 70-77, 8 pp. 2011.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00054981
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5710-4
Keywords (in Czech) biofilní orientace vzdělávání; ekologická gramotnost; environmentální výchova; environmentální kompetence; kompetence učitele; kultura; příroda; přípravné vzdělávání; průřezové téma
Keywords in English biophiled orientation of education; crosscurricular topic; cultural; environmental education; ecological literacy; environmental/ecological competence; nature; teachers competence; undergraduate teacher training
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:11.
Abstract
Autorka poukazuje na možnosti utváření způsobilosti úspěšně realizovat environmentální výchovu (EV), především v rámci pedagogické přípravy v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Uvádí přehled pedagogických kompetencí a činností, které přispívají k jejich rozvoji. Předkládá problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy jeho biofilní orientace. V závěru prezentuje některé výsledky ankety, v níž se studenti vyjadřovali k vybraným tématům vzdělávání.
Abstract (in English)
The author points out the possibilities of developing the competence to implement environmental education (EV) successfully, primarily within teacher training for future primary school teachers. She presents a survey of teachers competencies and activities that enhance their development. She suggests the key topics of primary education, which correspond to the principles of the biophiled orientation. Finally, she presents selected results of a survey, in which students expressed their opinions on several topics in teacher training.
Links
MUNI/A/1024/2010, interní kód MUName: Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence (Acronym: RKK)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 6/9/2024 23:24