D 2011

Osvojování kompetencí pro realizaci environmentální výchovy v přípravném učitelském vzdělávání

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Osvojování kompetencí pro realizaci environmentální výchovy v přípravném učitelském vzdělávání

Name (in English)

Developing the Competence to Implement Environmental Education in the Undergraduate Teacher Training

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence. 2. díl. p. 70-77, 8 pp. 2011

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00054981

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5710-4

Keywords (in Czech)

biofilní orientace vzdělávání; ekologická gramotnost; environmentální výchova; environmentální kompetence; kompetence učitele; kultura; příroda; přípravné vzdělávání; průřezové téma

Keywords in English

biophiled orientation of education; crosscurricular topic; cultural; environmental education; ecological literacy; environmental/ecological competence; nature; teachers competence; undergraduate teacher training

Tags

Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:11, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Autorka poukazuje na možnosti utváření způsobilosti úspěšně realizovat environmentální výchovu (EV), především v rámci pedagogické přípravy v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Uvádí přehled pedagogických kompetencí a činností, které přispívají k jejich rozvoji. Předkládá problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy jeho biofilní orientace. V závěru prezentuje některé výsledky ankety, v níž se studenti vyjadřovali k vybraným tématům vzdělávání.

In English

The author points out the possibilities of developing the competence to implement environmental education (EV) successfully, primarily within teacher training for future primary school teachers. She presents a survey of teachers competencies and activities that enhance their development. She suggests the key topics of primary education, which correspond to the principles of the biophiled orientation. Finally, she presents selected results of a survey, in which students expressed their opinions on several topics in teacher training.

Links

MUNI/A/1024/2010, interní kód MU
Name: Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence (Acronym: RKK)
Investor: Masaryk University, Category A