TOMÁŠEK, Petr. Způsoby vizuální dokumentace uměleckých sbírek v éře fotografie : Příklad dvou brněnských soukromých kolekcí z první poloviny 20. století (Methods of visual documentation of art collections in the era of photography : Example two private collections of early 20th century in Brno). Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 60/2011, No 1, p. 20-27. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Způsoby vizuální dokumentace uměleckých sbírek v éře fotografie : Příklad dvou brněnských soukromých kolekcí z první poloviny 20. století
Name (in English) Methods of visual documentation of art collections in the era of photography : Example two private collections of early 20th century in Brno
Authors TOMÁŠEK, Petr.
Edition Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) sběratelství;19.–20. století;vizuální dokumentace sbírek;fotografická reprodukce;Arnold Skutezky;Ella Troller;Brno;Morava
Keywords in English art collection;19th–20th century;visual documentation of art collections;photographic documentation;Arnold Skutezky;Ella Troller;Brno;Moravia
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 20/10/2016 14:26.
Abstract
Způsoby vizuální dokumentace sbírek v období baroka jsou v zásadě dva, kreslený inventář a obrazová galerie. Tyto základní ikonografické možnosti se v různých mutacích uplatňují prakticky i v 19. a 20. století. K jejich provedení pak bývají využívány nové objevy grafických technik, především litografie, a později zvláště fotografická technika. Objev fotografie znamenal převrat nejen ve způsobu reprodukování uměleckých děl, ale i v možnostech vizuální dokumentace sbírek. V Moravské galerii v Brně se dochovaly příklady vizuální dokumentace dvou soukromých uměleckých sbírek z prvních desetiletí 20. století. Jednak dvě alba fotografií obrazové kolekce továrníka Arnolda Skutezkého (1850–1936), jednak mimořádně cenné album dokumentující dnes z větší části rozptýlenou uměleckou sbírku Elly Trollerové (1897–1928), jehož součástí jsou i pohledy do interiérů brněnské vily manželů Trollerových s instalovanými artefakty.
Abstract (in English)
In the Baroque age there were basically two ways of making a visual documentation of collections: an inventory in the form of drawings and a picture gallery. These basic iconographic possibilities continued to be used in practice in various alternative forms into the 19th and 20th centuries. In order to execute them, newly discovered graphic techniques were used, in particular lithography, and later on especially photographic technology. The discovery of photography signified a revolution in the way works of art were reproduced, and photographs also gradually replaced other methods of making visual documentations of collections. In the Moravian Gallery in Brno there have been preserved examples of the photographic documentation of two private art collections from the early decades of the 20th century: firstly two albums of photographs showing the collection of paintings of the factory-owner Arnold Skutezky (1850–1936), and secondly an exceptionally valuable album documenting the art collection of Mrs. Ella Troller (1897–1928), the contents of which are today mostly dispersed in various places. This last album also contains views of the interiors of the Troller`s villa in Brno with the artefacts that were installed there.
PrintDisplayed: 28/9/2024 00:32