Detailed Information on Publication Record
2010
Fragment historické zkušenosti z přípravy učitelů
MATYÁŠEK, Jiří, Patrik MATYÁŠEK and Natalija KOMLJANCBasic information
Original name
Fragment historické zkušenosti z přípravy učitelů
Name in Czech
Fragment historické zkušenosti z přípravy učitelů
Name (in English)
Fragment of historical experience in teacher training
Authors
MATYÁŠEK, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution), Patrik MATYÁŠEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Natalija KOMLJANC (705 Slovenia)
Edition
1. vyd. Brno, EDUCO, č. 10, Příprava učitelů v kontextu současných změn ve vzdělávání, p. 25 - 30, 6 pp. 2010
Publisher
Česká zemědělská univerzita Praha
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00055007
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7399-149-4
Keywords (in Czech)
příprava učitelů; studium; historický vývoj
Keywords in English
prearing of teachers; study; history
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 18/4/2012 10:48, Mgr. Eva Doležalová
V originále
Současný vysokoškolský systém bakalářského a magisterského vzdělávání učitelů do angloamerické podoby Science integrovaných přírodovědných oborů již dobře známe. Podle masmediální informace je nově zaváděna výuka Science např. na Gymnáziu J. Keplera v Praze. Rovněž odborná a metodická příprava učitelů na učitelských fakultách podle Boloňské deklarace v zemích EU je všeobecně známa. V ČR jsou jsou v této základní linii připravováni budoucí učitelé pro realizaci RVP pro ZŠ a SŠ. Nic převratně nového a překvapivého si zde tedy nesdělíme.Proto si můžeme dovolit krátký pohled do minulosti, jak u nás vypadala příprava učitelů a jejich pomocníků (dnes bychom řekli magistrů a pedagogických asistentů) před více jak 150 lety. atd.
In English
The current system of higher education bachelors and master teachers in Anglo-American form Science integrated science courses is already well known. According to mass media information is a newly introduced teaching Science in J. Kepler Gymnasium in Prague. Also, professional and systematic training of teachers for teaching faculties under Bologna Declaration in the EU countries known. In the CR in the baseline trained future teachers for the implementation of the Framework Educational Programm (RVP) for elementary and secondary schools. Nothing radically new and surprising here is not disclose. Therefore, we can afford to peep into the past as we look at the training of teachers and their helpers (today we would say master and assistant teachers) more than 150 years ago. etc.