D 2010

Fragment historické zkušenosti z přípravy učitelů

MATYÁŠEK, Jiří, Patrik MATYÁŠEK and Natalija KOMLJANC

Basic information

Original name

Fragment historické zkušenosti z přípravy učitelů

Name in Czech

Fragment historické zkušenosti z přípravy učitelů

Name (in English)

Fragment of historical experience in teacher training

Authors

MATYÁŠEK, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution), Patrik MATYÁŠEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Natalija KOMLJANC (705 Slovenia)

Edition

1. vyd. Brno, EDUCO, č. 10, Příprava učitelů v kontextu současných změn ve vzdělávání, p. 25 - 30, 6 pp. 2010

Publisher

Česká zemědělská univerzita Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00055007

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7399-149-4

Keywords (in Czech)

příprava učitelů; studium; historický vývoj

Keywords in English

prearing of teachers; study; history

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/4/2012 10:48, Mgr. Eva Doležalová

Abstract

V originále

Současný vysokoškolský systém bakalářského a magisterského vzdělávání učitelů do angloamerické podoby Science integrovaných přírodovědných oborů již dobře známe. Podle masmediální informace je nově zaváděna výuka Science např. na Gymnáziu J. Keplera v Praze. Rovněž odborná a metodická příprava učitelů na učitelských fakultách podle Boloňské deklarace v zemích EU je všeobecně známa. V ČR jsou jsou v této základní linii připravováni budoucí učitelé pro realizaci RVP pro ZŠ a SŠ. Nic převratně nového a překvapivého si zde tedy nesdělíme.Proto si můžeme dovolit krátký pohled do minulosti, jak u nás vypadala příprava učitelů a jejich pomocníků (dnes bychom řekli magistrů a pedagogických asistentů) před více jak 150 lety. atd.

In English

The current system of higher education bachelors and master teachers in Anglo-American form Science integrated science courses is already well known. According to mass media information is a newly introduced teaching Science in J. Kepler Gymnasium in Prague. Also, professional and systematic training of teachers for teaching faculties under Bologna Declaration in the EU countries known. In the CR in the baseline trained future teachers for the implementation of the Framework Educational Programm (RVP) for elementary and secondary schools. Nothing radically new and surprising here is not disclose. Therefore, we can afford to peep into the past as we look at the training of teachers and their helpers (today we would say master and assistant teachers) more than 150 years ago. etc.