ČECH, Tomáš. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol (Mobbing as a negative phenomenon in basic school environment). Brno: Masarykova univerzita. 258 pp. Škola a zdraví 21. ISBN 978-80-210-5448-6. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol
Name in Czech Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol
Name (in English) Mobbing as a negative phenomenon in basic school environment
Authors ČECH, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, 258 pp. Škola a zdraví 21, 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055015
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5448-6
Keywords (in Czech) Škola; klima školy; interpersonální vztahy; psychické násilí; šikana na pracovišti; mobbing; bossing; psychoteror; zkušenost; důsledky; obrana; prevence; výzkum mobbingu v základních školách
Keywords in English School; social climate at school; interpersonal relationships; psychological violence; bullying in a working environment; mobbing; bossing; experience; consequences; defence; prevention; research in basic schools
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D., učo 15881. Changed: 20/2/2013 12:33.
Abstract
Publikace se zabývá problematikou mobbingu, tedy šikany na pracovišti. Vymezuje obecná specifika tohoto fenoménu, jeho klasifikaci, znaky a další oblasti včetně zmapování dostupných výzkumů. Stěžejní orientace knihy je zaměřena na mobbing a bossing jako nežádoucích forem jednání v prostředí školy, která se opírá o rozsáhlý reprezentativní výzkum výskytu fenoménu v prostředí českých základních škol – jedná se o první reprezentativní výzkum této problematiky v prostředí českých škol. Cílem výzkumu v rovině kvantitativní bylo zmapovat prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku povědomí a informovanost o jevech mezi učiteli, dále konkrétní zkušenosti, formy mobbingu typické pro prostředí školy; zaměřil se také na agresory, mechanismy obrany oběti a řešení problému a v neposlední řadě na klima školy. V kvalitativní rovině jsou vyhodnoceny výpovědi učitelů, kteří se stali obětí mobbingu nebo bossingu s cílem proniknout do podstaty tohoto jednání. Vyústěním knihy je zmapování právních norem, o které se případné oběti mohou v českém právním řádu opřít, ale také další strategie obrany mobbingu včetně možných preventivních opatření.
Abstract (in English)
This publication deals with a problem of a mobbing or bullying in working environment. This study includes of the specification of the phenomenon of mobbing, its classification, indications and mentions available research and its results. Mobbing and bossing are described as undesired behaviour in school environment and is the key topic of this work, which uses the results of available related research of this phenomenon occurrence in Czech schools – this research is the first research related to this problem done in schools the Czech Republic. The goal of this research was quantitative mapping of general awareness and knowledge of this problem among Czech teachers using structured surveys, experiences, forms of mobbing typical for school environment, describes aggressors as well as possible defence and practices against this problem and last but not least the school climate. The qualitative component of this work evaluates the confessions of mobbing and bossing victims and touches the driving force for such violent behaviour. The research presented in this work results in mapping laws, on which the possible victims can rely in Czech juristic system and other strategic defence practices including possible preventive precautions.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 20/4/2024 01:37