ŠKUBALOVÁ, Tereza. Problémový žák - žák s problémem? Sonda do sociálních reprezentací studujících učitelství. In Šucha, M., Charvát, M., & Řehan, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Vybrané aspekty teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011, s. 208-215. ISBN 978-80-244-2906-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Problémový žák - žák s problémem? Sonda do sociálních reprezentací studujících učitelství
Název anglicky Problem pupil – pupil with problem? A probe into the social representations of student teachers
Autoři ŠKUBALOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Olomouc, Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Vybrané aspekty teorie a praxe. od s. 208-215, 8 s. 2011.
Nakladatel Univerzita Palackého
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00055020
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-244-2906-9
Klíčová slova česky Problémový žák; labeling; sociální reprezentace; konstrukce významu; systemický a narativní přístup
Klíčová slova anglicky Problem pupil; labelling; social representations; construction of meaning; systemic and narrative approach
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D., učo 67915. Změněno: 25. 11. 2015 16:36.
Anotace
Článek nastiňuje současný obsah pojmu „problémový žák“ a klade jej do kontextu normativní povahy pedagogicko-psychologického paradigmatu v přístupu k subjektům vzdělávání na ZŠ a SŠ. K rekonceptualizaci pojmu – „žák s problémem“ – je využit narativní přístup, konkrétně externalizace problému. Prostřednictvím tematické analýzy volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“ jsou mapovány sociální reprezentace u studujících učitelství v prvním ročníku (N72).
Anotace anglicky
This article outlines the current understanding of concept “problem pupil” and places it in the context of the normative pedagogical and psychological paradigm in the approach to those educated at schools. A narrative approach (the externalisation of the issue) is applied to re-conceptualise the concept of the “problem pupil”. Social representations among student teachers in year one (N72) are mapped out by means of a thematic analysis of free associations on the concepts of “problem pupil” and “pupil with problem”.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:49