HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION. In Řehulka, Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare. 1st ed. Brno: Masaryk University. p. 55-66. ISBN 978-80-210-5721-0. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
Name in Czech Zdraví jako motivační faktor environmentální výchovy
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare. p. 55-66, 12 pp. 2011.
Publisher Masaryk University
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055057
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5721-0
Keywords (in Czech) Doprava; ekoterapeutický potenciál přírody; environmentální výchova; kvalita života; péče o zdraví; pohybové aktivity; relaxace v přírodě; sport; výchova ke zdraví; zdraví; životní prostředí
Keywords in English Transport; eco-therapeutic potential of nature; environmental education; quality of life; health promotion; sports activities; relaxation outdoors; sport; health education; health; environment
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 11/2/2015 23:32.
Abstract
In the paper we define the basic mental constructions of environmental education in the context of health education with an emphasis on the biophile orientation of school education. The curricular reform of the school system brought about a significant change in this area. It is based on an assumption that being “a cultural protector of health and the environment“ is an essential competence of an individual, which enables an awareness of the existing mutually causal, spontaneously realised relationships in the environment and thus influencing the quality of environment protection and consequently also health protection. Based on the hitherto research investigations the patterns of thinking about environmental problems is surveyed in student teachers and basic school pupils. Furthermore, perception of health related to environment protection is described. Special attention is paid to the environmental and health impact of transport, leisure and sport activities. The authors prove that health can become a significant motivational factor in the process of forming a relationship towards the environment.
Abstract (in Czech)
Ve stati jsou vymezena základní myšlenková schémata environmentální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví s akcentem biofilní orientaci školního vzdělávání. Kurikulární reforma ve školství přináší v této oblasti významný posun. Počítá s tím, že být „kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí“ je základní kompetencí jedince, která mu umožňuje orientaci v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí a na tomto základě ovlivňování kvality péče o prostředí a potažmo o zdraví. Na základě dosavadních výzkumných šetření je mapováno uvažování a přemýšlení studentů oboru učitelství a žáků základní školy o environmentálních problémech a je popsáno vnímání zdraví v návaznosti na péči o životní prostředí. Zvláštní pozornost je věnována environmentálním a zdravotním důsledkům dopravy, rekreace a sportovních aktivit. Autoři dokazují, že se zdraví může stát významným motivačním faktorem v procesu utváření vztahu k životnímu prostředí.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 19/4/2024 05:59