D 2011

HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION

HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA

Basic information

Original name

HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION

Name in Czech

Zdraví jako motivační faktor environmentální výchovy

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare. p. 55-66, 12 pp. 2011

Publisher

Masaryk University

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055057

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5721-0

Keywords (in Czech)

Doprava; ekoterapeutický potenciál přírody; environmentální výchova; kvalita života; péče o zdraví; pohybové aktivity; relaxace v přírodě; sport; výchova ke zdraví; zdraví; životní prostředí

Keywords in English

Transport; eco-therapeutic potential of nature; environmental education; quality of life; health promotion; sports activities; relaxation outdoors; sport; health education; health; environment

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/2/2015 23:32, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

In the paper we define the basic mental constructions of environmental education in the context of health education with an emphasis on the biophile orientation of school education. The curricular reform of the school system brought about a significant change in this area. It is based on an assumption that being “a cultural protector of health and the environment“ is an essential competence of an individual, which enables an awareness of the existing mutually causal, spontaneously realised relationships in the environment and thus influencing the quality of environment protection and consequently also health protection. Based on the hitherto research investigations the patterns of thinking about environmental problems is surveyed in student teachers and basic school pupils. Furthermore, perception of health related to environment protection is described. Special attention is paid to the environmental and health impact of transport, leisure and sport activities. The authors prove that health can become a significant motivational factor in the process of forming a relationship towards the environment.

In Czech

Ve stati jsou vymezena základní myšlenková schémata environmentální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví s akcentem biofilní orientaci školního vzdělávání. Kurikulární reforma ve školství přináší v této oblasti významný posun. Počítá s tím, že být „kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí“ je základní kompetencí jedince, která mu umožňuje orientaci v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí a na tomto základě ovlivňování kvality péče o prostředí a potažmo o zdraví. Na základě dosavadních výzkumných šetření je mapováno uvažování a přemýšlení studentů oboru učitelství a žáků základní školy o environmentálních problémech a je popsáno vnímání zdraví v návaznosti na péči o životní prostředí. Zvláštní pozornost je věnována environmentálním a zdravotním důsledkům dopravy, rekreace a sportovních aktivit. Autoři dokazují, že se zdraví může stát významným motivačním faktorem v procesu utváření vztahu k životnímu prostředí.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century