Detailed Information on Publication Record
2011
HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKABasic information
Original name
HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
Name in Czech
Zdraví jako motivační faktor environmentální výchovy
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare. p. 55-66, 12 pp. 2011
Publisher
Masaryk University
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00055057
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5721-0
Keywords (in Czech)
Doprava; ekoterapeutický potenciál přírody; environmentální výchova; kvalita života; péče o zdraví; pohybové aktivity; relaxace v přírodě; sport; výchova ke zdraví; zdraví; životní prostředí
Keywords in English
Transport; eco-therapeutic potential of nature; environmental education; quality of life; health promotion; sports activities; relaxation outdoors; sport; health education; health; environment
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/2/2015 23:32, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
In the paper we define the basic mental constructions of environmental education in the context of health education with an emphasis on the biophile orientation of school education. The curricular reform of the school system brought about a significant change in this area. It is based on an assumption that being “a cultural protector of health and the environment“ is an essential competence of an individual, which enables an awareness of the existing mutually causal, spontaneously realised relationships in the environment and thus influencing the quality of environment protection and consequently also health protection. Based on the hitherto research investigations the patterns of thinking about environmental problems is surveyed in student teachers and basic school pupils. Furthermore, perception of health related to environment protection is described. Special attention is paid to the environmental and health impact of transport, leisure and sport activities. The authors prove that health can become a significant motivational factor in the process of forming a relationship towards the environment.
In Czech
Ve stati jsou vymezena základní myšlenková schémata environmentální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví s akcentem biofilní orientaci školního vzdělávání. Kurikulární reforma ve školství přináší v této oblasti významný posun. Počítá s tím, že být „kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí“ je základní kompetencí jedince, která mu umožňuje orientaci v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí a na tomto základě ovlivňování kvality péče o prostředí a potažmo o zdraví. Na základě dosavadních výzkumných šetření je mapováno uvažování a přemýšlení studentů oboru učitelství a žáků základní školy o environmentálních problémech a je popsáno vnímání zdraví v návaznosti na péči o životní prostředí. Zvláštní pozornost je věnována environmentálním a zdravotním důsledkům dopravy, rekreace a sportovních aktivit. Autoři dokazují, že se zdraví může stát významným motivačním faktorem v procesu utváření vztahu k životnímu prostředí.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|