D 2011

K problematice výzkumu vývoje vyučovacího předmětu (Nástin teoretických východisek disertačního projektu)

JIREČEK, Miroslav

Basic information

Original name

K problematice výzkumu vývoje vyučovacího předmětu (Nástin teoretických východisek disertačního projektu)

Name in Czech

K problematice výzkumu vývoje vyučovacího předmětu (Nástin teoretických východisek disertačního projektu)

Name (in English)

To the problems of school subject research (Outline of theoretical basis of dissertation)

Authors

JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vybrané problémy oborové didaktiky dějepisu 4 (v disertačních pracích studentů doktorských studijních programů), p. 69–75, 7 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055131

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5587-2

Keywords (in Czech)

vyučovací předmět; kurikulum; srovnávací pedagogika; historicko-srovnávací analýza

Keywords in English

school subject; curriculum; comparative pedagogy; comparative-historical analysis

Tags

Reviewed
Změněno: 4/4/2013 16:45, Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá teoretickým pozadím disertační práce zkoumající vývoj vyučovacího předmětu dějepis. Krátce přibližuje srovnávací pedagogiku, kde upozorňuje na chybějící chronologické hledisko v rámci této disciplíny, a nastiňuje metodu výzkumu, za kterou byla zvolena historicko-srovnávací analýza. Příspěvek se zabývá také některými teoriemi, které se věnují výzkumu vývoje vyučovacích předmětů.

In English

The contribution deals with the theoretical backround of the disertation which investigates the school subject history. It shorty depicts comparative pedagogy, where points about the mising chronological view in a fram of this discipline and sketches the method of the research, which is comparative historical analysys. The contribution also deals with same theories which devote to the research of school subject development.