26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus plus • Hlavni strana ^(^r ^>^r zpěvací" írtál Mdbě o Lidé - opera a hudba ostatní o Lidé-batet /^^°¥^iipge"|i|roh^% operate hQdbir I. / jjnsttíy rknh^halqrV IN _LI " ľ l°I 9äda^^^] i T Y y—^ -^íyadla^rcjpstř«r fefitivahj atd— zateapič [ ^ ^ jjWadkjo^festr^j^t^ atj- o Historie o Debatní fóra, bfogy K E R M A N iTitul této úvahy je vypůjčen z názvu knihy statí amerického hudebního kritika Josepr Morbidity of Music, 2008). S přáteli, kolegy i studenty se o divadle a zejména o tom hudebnin bavíme velmi často a tam se ocitám ve velkém rozpora Jsem milovníkem h široké možnosti, totáhost a vůbec pro bezprostřednost, které je schopno. Zároveň ovšem nedocházím u dnešní opery příliš často k uspokojer které kritikové a takzvaní kritikové k opeře mají, mě neuspokojují v tom, že by pojmenovaly, co mi schází k oné úplnosti zážitku. Omlouvám s svůj postoj autentizuji; pokusmi se být nadáte co možná věcný. Začal jsem takto ovšem úmyslně: jsem přesvědčen, že v divadle je měřítkem čl čbvěk jako jednotka v davu či jako pasivní příjemce barevných obrázků a zvuků; žádné jiné médium takového bezprostředního spojení mezi t divákem-účastníkem v této mffe není schopno. V této úvaze bych se rád fejetonisticky zastavil nad několika okamžiky, které se staly mně nebo v mém okoH a které se týkají umění a kulturní vůbec zabývat otázkami uměleckými - ty jsou probrány v každé recenzi, kritice nebo článku o představeních a koncertech. Tématem této úva podstatnějšího, totiž otázka sociologie umění Kdo chodí na kulturní akce a kdo na ně bude chodit? Jaké společenství umění vyrván? Jaké spo umělci, umělecké soubory a instituce? Co znamená umění a umělec v dnešní společnosti? Jak je umění prezentováno? Tlach o zprostředkovávání umění a vstupné 26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus Pravidelně se objevují projekty a produkce, které mají zprostředkovat takzvanou vážnou hudbu široké veřejnosti, mladým Údem nebo dětem podobou, v poslední době nejčastěji míšením žánrů, stylů a umělců z různého prostředí Tyto projekty ovšem mají své pachutě. Jednou z nich je shovívavost: obecenstvo je rozděleno na ty, kteří jsou posluchači vážné hudby, a ty, kterým je něco zprostředkováno. Patrně pochybovat o tom, že hudební virtuózové disponují talentem i hráčskými schopnostmi Podobně asi nebude nikdo pochybovat o hráčské ctnos ŕĽharrnonický orchestr hrající populární melodie (ať už doprovází Suzarme Vega, rockovou kapelu nebo cimbálovou muziku). Posluchač ovšer produkci přichází tak trochu zvenčí, jako na den otevřených dveří - a v tu chvíli nezáleží na tom, jestli je to pravidelný posluchač vážné hudby, neklasickému posluchači samozřejmě shovívavě nevytýká, že není „náš", ale přesto je otázka, jestli o nějaké zprostředkování jde. Tyto crosso projekty jsou vlastně územím nikoho, takže to není tak, že se tu může cítit doma každý, ale spíš se tu všichni cítí jako hosté: je to mimořádnost, Představu, že takový program přivede ke klasice nové posluchače, pokládám za naivní a fátešnou. Nejenže jde o primitivní verzi pastorace, kt ovečky, hraje proti tomu ještě několik dalších skutečností. Program se jistě obecenstvu libí, je ostatně tak postavea Nejenže je z klasiky vyzobáno ono „best of', ale podání je dostatečně efektní a kont kacířské křížení žánrů a stylů: rockeři nebo cimbálka zahrají něco z klasiky a naopak klasici se ukáží, že i oni umějí zahrát tu „obyčejnou hudbv příležitosti posestoupí virtuóz ze svého piedestálu, ostatně nemá frak, ale nedbalky (srovnej, jak často se mluví o „klasice bez fraku") a splyne: naopak si od nich drží zdvořilý odstup a obcuje s nimi jen hudebně. Takový program ale sotva přinese kromě onoho jednorázového zážitku jei přežvýkané, pobpatistické truismy, že „všichni jsme Mi" nebo že ,je jen hudba dobrá a špatná, nic víc". Obecenstvo si vychutná zážitek, alejí zařadí-li Pavel Šporcl do programu Gipsy Way jednu větu z Bachovy houslové partity, neznamená to, že tím ze zaplněného a obdivujícího sálu Podobně se nestanu milovníkem cimbálové muziky, ač budu obdivovat mistrovství jejích hráčů Další pachutí těchto projektuje, že posluchač je stále v pozici obdivujícího. Jdeme-li na koncert virtuóza, zažíváme nejen mistrně zahranou hud prvkem koncertuje samozřejmě i přítomnost virtuóza: na něj jdeme, je inzerován, za něj platíme vstupné. Dokud ovšem bude tak podstatným toto hudební „orákulum", jehož jsme my přívrženci a obdivovatelé, nenastane právě zdravé prostředí pro nás jako posluchače. Ostatně se don obligátní obdiv k veličinám - ať už je to starý mistr skladatel, nebo současný mistr interpret, nebo kulturní ikona (například magické jméno ,fSk. odrazovadlem, účinnou antivábičkou klasické hudby. A nic na tom nezmění ono dočasné posestoupení z uměleckého piedestálu nebo absence pódium-hlediště nastavena jako orákulum-obdivovatelé, pak k žádné podstatné změně nedojde. To je ono sociologické magnetické pole, ktei určující Dalším důležitým problémem je výška vstupného. Je-li vstupné c možné říct, že to je událost „všednodenní1. Tuto cenu si dovolí zaplatit i studenti i lidé pouze zvědaví, co to bude. Pokud se pohybuje od 2501 o otázku experimentu - že by si posluchač řekl: nevin, co to je, ale zkusíme to. Za takovým vstupným už musí být nějaká kulturní komodita, k důležitá skutečnost: při takovém vstupném nemůže nutně jít o experiment nebo něco jakkoli troufalého. Naopak pod maskou zmíněného styb\ po podstatě, ale po povrchu, se skrývá arsenál nezpochybnitelného. To samo o sobě už mluví proti jakémukoli zprostředkování: to je prázdná předstíraný exkurz někam jinam, který ovšem bezpečně zůstává zakotven ve starých jistotách. Pokud se pak vstupné pohybuje nad 500 nebo pole v publiku ještě jiné: je to jiskřivý pocit výlučnosti. Takto alespoň chápu dnešní stav, dosud ještě trpící ze zdegenerované kulturní politiky komunistické a jejích postkomunistických pohrobků Zc dokonale narušuje cenu vstupného ve vztahu ke skutečné ceně produkce. Proč je takzvaná klasická hudba hodna podpory víc než jakákoli jin nemluví, nebo se smete argumentem tradice (co je to?), ladturnftio významu (co je to?) nebo nějaké formy výlučnosti. Kdo se někdy pokusil ni akci zorganizovat (a neměl za sebou svolného politika nebo solventního sponzora), tak mi patrně dá zapravdu. Ony „širokospektré" hudební produkce vyznívají naprázdno ve věci onoho shovívavého zprostředkování vážné hudby zejména proto, že samy klasické hudbě tak výlučného a hodného sledování. Že je to v důsledku otázka vztahu čbvěka k člověku, se těžko dokládá na koncertu pro ti zaplatilo patřičné vstupné) a na programu, který je zjevně produktem zdatného obchodního managementu. Vymanit se zrale platícího konzumt obdivovatele orákula a navíc návštěvníka v zeni nikoho, který ovšem zároveň ví, že jde na jistotu (to mediální kampaň ostatně explicitně tvrdí) jemná, vysoce kultivovaná hra je záležitost mezi dvěma lidmi, mezi mnou a zdrojem této kultivovanosti (ať už to je citlivost umělcova, nebo skli 26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus Ohmataný zvuk a noví cyber-hráči Rádio a audionahrávky udělaly pro klasickou hudbu hodně, včetně jedné služby dočista medvědí Na koncert se vydáváme s jistou měrou nán společenského rituálu vybraného ošacení, bezmála elitně obřadního přijetí v předsálí a uvedení do sálu až po soustavnou koncentraci a sebezar Zatímco tato námaha nás psychomotoricky aktivizuje k uvědomění mimořádnosti a nevšednodermosti dnešní kulturní události a tedy my se udá přenos v rádiu a audiozáznam jsou nám k službám, audiozáznam si dokonce můžeme přizpůsobit zcela ke svému pohodlí To jsou samozřejmě techniky. Zároveň nás toto pohodlí pasivizuje. Hudební a divadelní událost se redukuje na zvukovost: postech ze záznamu je takové naše akusl pohodlná sluchová koupel, kde my jsme oblažováni-zdarma, bez námahy, snad jen výjimečně výměnou za nějakou reálnou finanční částku. 1 služebnosti kultury, onomu dnešnímu primitivnímu pojetí umělce jako baviče, obšťastňovače a vůbec laskala. Klasická hudba z toho všeho vyc díky technickému pokroku největší snad jen srovnatelná s osudem jazzových big bandu. Zatímco pohled na dvaceti, čtyřiceti či osmdesátíčlen sbor je sám o sobě ohromující pohled na reproduktor nebo nepatrná sluchátka pověšená na hlavě to vše banalizuje do prostého zvuku tout a kterým Ľbozvukem je nanejvýš kultivované a dlouhodobě pěstované úsiH mimořádně talentovaných lidí, navíc vybavených astronomicky drahý další produkční, organizační a technický aparát), to je úkol spíše teoretický a překážející Krásná hudba přece nepotřebuje žádný komentář a'. akustické lázni? Glajchšajtování orchestru na zvuk je nehorázným diktátem techniky: to je kafemlejnek na kulturní hodnotu, která se audiozázni Komunistické protěžování klasické hudby tomu všemu jen napomohlo. Pravidelné koncerty vážné hudby, rozhlasové přenosy i nahrávky na dli udržovaly jakési kulturní povědomí- které dnes některým lidem tolik schází Zároveň to bylo natahování časované bomby, která ze sebe muse svou ničivost. Paušalizování klasické hudby - tedy té, k níž je zapotřebí největší kultivace a kulturní aktivizace na všech stranách - na pouhý zv leulturní politika bezmála dokonala. Dnes je zvuk symfonického orchestru pro mnoho lidí - a troufim si odhadnout, že dokonce pro velkou č zbanalizovaný, oposlouchaný a fidní To, co v dobách předrozhlasových bylo vrcholem kulturního života - bezprostřední setkání s pěveckým: tou koncentrovanou silou zušlechťování lidských schopností, tím bezmála dokonaným lidským splynutím s božsky dokonalým řádem - se v do jen zvukem. S touto paušalizující tendencí ovšem klasická hudba bojuje: v lei oné nezastupitelné bezprostřednosti, jedinečnosti a mimořádnosti živé hudební či divadelní produkce, v případě horším snahami o uchvácení br nezvyklým zvH&ewj. Virtuózové tak hrají rychleji a přesněji a interpreti zvýrazňují nejiůzrtejšfo způsobem svou^jwa^osř, neobyčejnost a zvlášt nazývám snahami horšími proto, že nejsou hudbě vlastní je to ve své podstatě jen přistoupení na diktát doby technologické: umění nám má ir strojovou dokonalostí, bezchybností, precizností, z interpretů se stávají kybernetické stroje na dokonalost - případně nám mají učarovat svou: příliš často u nahrávek takzvaně historicky autentických či poučených, na původní nástroje. Pan Václav Srtítil kdysi prohlásil, že za těmito snah citová nevyzrálost (srovnej monografii Petra Vebera Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby, Praha: AMU, 2008, str. 127n). Zvláštnost 26.1.12 (Dokončení zítra) Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus f tit* í tí Text byl napsán pro portál Opera Plus Autor je libretistou a uměleckým vedoucím souboru Ensemble Opera Diversa Brno pavel. drabek@operadiversa. cz To se ni lib! Buďte první mezi svými přáteli, kterým se to libí. Komentáře: 2 1. VlaM dne 12.1.2012 v 14:47 Opravte si, prosím, to „protěžování'. Doufim, že je to jen překlep a ne neznalost používání cizích sbv. Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni. 2. Pavel Drábek dne 12.1.2012 v 19:39 Vážený pane VlaM, díky za upozornění Je to redakční šotek. V rukopisu je „protěžování'. Spolu s dalšími drobnostmi to redakce Opery PLUS zanese. Ještě jednou díky a zdravím, Pavel Drábek Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni. Napsat komentář Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni: Uživatelské jméno / Přezdívka Heslo □ Pamatovat símě Přihlásit se Před prvnm přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat: Uživatelské jméno / Přezdívka 26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus Hesb vám bude automaticky zasláno emailem Váš emafl nebude zveřejněn. V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese infofgloperaplus.cz [ Registro\äľ] čtvrtek 26.1.2012 Výročí 26.1.1981 se narodil venezuelský dirigent Gustavo DUDAMEL Nejnovější komentáře • wednesday Dobry den, na koncerte jsem byla a dovoluji si nesouhlasit s kritikou, oba muzikanti byli skveli a... • Motasek: Netřeba čekat na nahrávky! Dnes večer hraje Symfonický orchestr hl m Prahy Berliozovy Letní noci ÍLes... • maitinp: Sukces je úspěch.:-)o kvalitě to moc nevypovídá., takže znovu l.To je blbý, to se bude líbit!" • rormiev: V této souvisfosti mi pnpadá zajímavé, že Divadélky označily ten „blbý a plytký" Čarokraj za... • V.T. Slajer: Kdo se na Berliozovy 'Les nuits ďété' do Prahy nedostal i pres 3 možnosti, není vse... • Ares: Jestli pan Ondřej Černý neví o prohlášeních svého tiskového mluvčího, článcích v LN a na Operaplus. tak je mimo • J.M.iUpozorňte na to ředitele Odřeje Černého, je to sám bývalý kritik, redaktor SADu a člen výboru pražského... • pistalka: V Národním divadle Praha se zastavil cas někde v 80.1etech minulého století. Tam si kazdy v teplickú žije... • J.M.: Požadavek zaslání dokumentace předchozí kritické činnosti tak zase neobvyklý není požaduje je to na př.... • Johanka: Rozhlasový přenos opery Věc Makropulos byl úžasný. Klobouk dolů před výkony všech umělců.zvláště pak... Přečetli jsme • O připojení Státní opery k Národnímu divadlu bude jednat tripartita 26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus Otázka sloučení Státní opery Praha (SOP) a Národního divadla (ND), kterým byla letos 1. ledna zahájena... [Více! • Podepište nižší úvazek i mzdu, naléhá na sólistky Jihočeské divadlo • Šéfdirigent ND kritizuje platy i nástrojové vybavení hráčů • Poslanci ke změnám v Národním divadle a Státní opeře • První Carmen Magdaleny Kožené už za pár týdnů Soutěže 2 vstupenky - 11.2.2012 Rudolfinum Praha - recitál B.Giltburga íklavfrt 2 vstupenky na koncert Pražského filharmonického sboru - 14.2.2012 - Lichtenštejnský palác Praha Výherci soutěží 2 vstupenky na koncert FOK dne 27.1.2012 získává Eva Kolářová. správná odpověď: Mezzosopranistka Elena Zhidková je ruské národnosti. 2 vstupenky na koncert Ingolfii Wundera 21.1.2012 v pražském Rudolfinu získává Michal Augustin. správná odpověď: Ingolf Wunder získal 2.cenu Chopinovské soutěže 2010, ve svých 25 letech. ROLAN VILL TREASURES 13/4/2012 v 19.30 hodin Smetanova sin ODecnlho aomu 26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus , Opera Plus na U5 Facebooku To se ni líbí Toh se ván líbí. Opera Plus se líbí 876 lidem Jana Vladimír Pavel Tomáš Vít Lucie Jan Tereza Linda Jana Ladislav Zdeněk Josef Aleš Pavlína Plugin pro sociální síť Facebook Opera Plus iri your language Vyberte jazyk | T Impressum Veškerá práva vyhrazena. Publikování šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus je možné jen s výsfowým písemným souhlasem redakce, infotažoperaplus.cz Mapa stránek Aktuální přehled stránek Pravidla diskuze Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí přispívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus. pravidel Návštěvní kniha Své vzkazy ostatním čtenářům i redakci a také nekomerční soukromé inzeráty můžete po zaregistrování psát zde. Pro jejich vkládání i registrac pro diskuzi Spolupracujte s námi V případě zájmu o autorskou mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontakto 26.1.12 Morbidita hudby a opery (1) | OperaPlus Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat výhradně na soukromě zdroje, Počet návštěv 1284726 Prohlášení o soukromí | Užívání služeb Copyright 2009-2010-2011-2012 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.