KLENKOVÁ, Jiřina, Veronika GIRGLOVÁ and Pavla ŠVOJGROVÁ. Vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností v hlavním vzdělávacím proudu (Education of pupils with impaired communication ability in mainstream schools). In Vítková, M., Opatřilová, D. Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2011, p. 95-106. ISBN 978-80-7315-216-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností v hlavním vzdělávacím proudu
Name in Czech Vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností v hlavním vzdělávacím proudu
Name (in English) Education of pupils with impaired communication ability in mainstream schools
Authors KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Veronika GIRGLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavla ŠVOJGROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. p. 95-106, 12 pp. 2011.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055148
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-216-1
Keywords (in Czech) rámcový vzdělávací program základního vzdělávání; narušená komunikační schopnost; komunikativní kompetence; hlavní vzdělávací proud; základní škola; pedagog; podpůrná opatření; poradenské služby; žák s narušenou komunikační schopností
Keywords in English framework educational programme of primary school; impaired communication ability; communication competences; mainstream education; primary school; pedagogue; supportive measures; counseling services; student with impaired communicatin ability
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., učo 1372. Changed: 19/2/2013 13:11.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na výzkum v oblasti podpůrných opatření a poradenských služeb při rozvoji komunikačních kompetencí žáka s narušenou komunikační schopností. Tito žáci patří mezi žáky se zdravotním znevýhodněním, je tedy nezbytné jejich speciální vzdělávací potřeby v průběhu vzdělávání respektovat a naplňovat. Výzkumné šetření, jehož dílčí výsledky jsou v článku prezentovány, analyzuje způsoby podpory i specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v běžných školách. Výsledky vyplývají z praxe pedagogických pracovníků, kteří mají tyto žáky ve své péči.
Abstract (in English)
The paper includes information related to supportive measures and advisory services focused on development of communication competences of pupils with impaired communication ability. These students belong among pupils with health disabilities, therefore it is necessary to fulfill and respect their special educational needs. The survey analyses the ways of support and specificity of education of pupils with impaired communication ability in mainstream schools.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 12/7/2024 15:08